Pregled bibliografske jedinice broj: 1049161
Morfološke pogreške u uzorcima govornog jezika djece urednog jezičnog razvoja i djece s posebnim jezičnim teškoćama
Morfološke pogreške u uzorcima govornog jezika djece urednog jezičnog razvoja i djece s posebnim jezičnim teškoćama // Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 49 (2013), 1; 65-77 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 1049161 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Morfološke pogreške u uzorcima govornog jezika djece urednog jezičnog razvoja i djece s posebnim jezičnim teškoćama
(Morphological errors in samples of children of typically language developing and children with specific language impairment)
Autori
Hržica, Gordana ; Lice, Karolina
Izvornik
Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja (1331-3010) 49
(2013), 1;
65-77
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
usvajanje morfologije ; morfološke pogreške ; računalna obrada uzoraka govornog jezika ; posebne jezične teškoće
(acquisition of morphology ; morphological errors ; natural language processing ; specific language impairment)
Sažetak
Usvajanje morfološkog sustava jezika bogate morfologije kao što je hrvatski složen je i dugotrajan proces. Strategije kojima se govornici služe tijekom usvajanja sustava vidljive su u pogreškama koje oni čine. Broj i vrste pogrešaka koje se javljaju u jezičnoj proizvodnji pružaju podatke o usvojenosti sustava. Ovim se istraživanjem željelo ispitati razlikuju li se skupina ispitanika urednog jezičnog razvoja i skupina ispitanika s posebnim jezičnim teškoćama u stupnju usvojenosti morfologije te mogu li se ti podaci prikupiti analizom uzoraka govornog jezika. Ispitano je deset ispitanika u svakoj skupini, uporabom slikovnog predloška (slikovnice Frog, where are you?). Podaci su nakon toga transkribirani i obrađeni u programu CLAN (dio sustava CHILDES). Nepostojanje značajne razlike u veličini transkripata omogućava usporedbu jer su mjere jezičnog razvoja, uključujući i broj pogrešaka, podložne utjecaju veličine datoteke. Na temelju pripovjednih uzoraka određen je broj i vrste pogrešaka u obje skupine ispitanika. Kvantitativna i kvalitativna usporedba pokazala je razlike između skupina u broju pogrešaka te u vrsti pogrešaka. Morfosintaktičke pogreške karakteristične su za obje skupine ispitanika, dok su poopćavanja morfološkog sustava i pogreške u tvorbenoj morfologiji karakteristične za skupinu ispitanika s posebnim jezičnim teškoćama. Uz to, postoje pogreške koje proizvode isključivo ispitanici s PJT-om.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Logopedija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb,
Poliklinika SUVAG
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Scopus