Pregled bibliografske jedinice broj: 1048977
Digitalizacija u trgovini: Utjecaj na promjenu radnih mjesta u Hrvatskoj
Digitalizacija u trgovini: Utjecaj na promjenu radnih mjesta u Hrvatskoj, 2020. (elaborat/studija).
CROSBI ID: 1048977 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Digitalizacija u trgovini: Utjecaj na promjenu radnih mjesta u Hrvatskoj
(Digitalization in Retail and Commerce: Impacts on the Changing Working Places in Croatia)
Autori
Knežević, Blaženka ; Butković, Hrvoje
Izvornik
Friedrich Ebert Stiftung
Vrsta, podvrsta
Ostale vrste radova, elaborat/studija
Godina
2020
Ključne riječi
digitalizacija, digitalna transfomacija, trgovina, radna mjesta, Hrvatska
(digitalization, digital transformation, working places, retail and commerce, Croatia)
Sažetak
Digitalna transformacija mijenja načine na koje poduzeća obavljaju svakodnevne poslove, načine na koje se ponašaju kupci u veleprodaji i potrošači u maloprodaji te, posljedično, i načine na koje menadžeri upravljaju poduzećima. Trgovina je sektor najizloženiji promjenama u načinu ponašanja potrošača pa digitalne tehnologije primjenjuje da bi se što bolje prilagodila potrošačima i ponudila unaprijeđene ili nove usluge podržane digitalnim tehnologijama. Ova studija analizira učinke digitalnih tehnologija na promjenu poslovanja u trgovini i opisuje kako poduzeća u Hrvatskoj primjenjuju digitalne alate u trgovinskom poslovanju te kako digitalizacija utječe na radnike i na promjenu opsega i vrste poslova u trgovini. Intervjui provedeni u sklopu ove studije pokazuju da među menadžerima trgovinskih poduzeća u Hrvatskoj postoji razvijena svijest o važnosti digitalizacije ne samo zbog odnosa prema kupcima već i zbog odnosa prema drugim poduzećima kao i u internoj organizaciji, jer digitalna tehnologija unaprjeđuje konkurentnost i učinkovitost poslovanja. Osim toga, menadžeri ističu da digitalna transformacija u trgovini nije najnoviji trend nego da se trgovina informatizira i automatizira kontinuirano već gotovo pola stoljeća. Kvalitetna edukacija radnika istaknuta je kao nezaobilazni aspekt uspješne provedbe projekata digitalizacije u trgovini. Usto, naglašena je važnost podrške vrhovnog menadžmenta, dvosmjerne komunikacije kao i strateške suradnje sa specijaliziranim partnerima iz IT sektora. Postupno uvođenje novih digitalnih tehnologija putem pilot-projekata te temeljem prethodne analize razine informatičke pismenosti kupaca i/ili dobavljača također su preporučeni pri provedbi projekata digitalizacije. Iako je među hrvatskim radnicima u maloprodaji primijećen pomak prema digitalnoj kulturi, još uvijek postoje razlike s obzirom na dob i obrazovanje zaposlenika jer mlađi i visoko obrazovani lakše usvajaju nova digitalna znanja i vještine. Anketno istraživanje provedeno među radnicima trgovinskih poduzeća pokazalo je da ispitanici uglavnom imaju izražen pozitivan stav o učincima digitalnih tehnologija na radna mjesta u trgovini. Ipak, više od trećine ispitanika ustvrdilo je da digitalizacija povećava stres time što doprinosi brisanju granica između poslovnog i privatnog života i povećava nadzor nad radnim procesima. Također, većina radnika smatra da bi digitalne tehnologije trebale omogućiti veći utjecaj radnika na donošenje odluka u poduzeću.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Ekonomija, Politologija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Institut za razvoj i međunarodne odnose,
Ekonomski fakultet, Zagreb