Pregled bibliografske jedinice broj: 1048841
Dioničarsko društvo Prve jugozapadne krajiške mjesne željeznice (1902-1940)
Dioničarsko društvo Prve jugozapadne krajiške mjesne željeznice (1902-1940) // Časopis za povijest zapadne Hrvatske, 13 (2018), 63-104 (recenziran, pregledni rad, znanstveni)
CROSBI ID: 1048841 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Dioničarsko društvo Prve jugozapadne krajiške mjesne
željeznice (1902-1940)
(First South-West Borderland Vicinal Railway Ltd.
(1902-1940))
Autori
Lajnert, Siniša
Izvornik
Časopis za povijest zapadne Hrvatske (1846-3223) 13
(2018);
63-104
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, pregledni rad, znanstveni
Ključne riječi
Dioničarsko društvo prve jugozapadne krajiške mjesne željeznice u Budimpešti/Zagrebu, pruge Caprag-Vrginmost-Karlovac-Ozalj-Bubnjarci, vicinalne (mjesne) željeznice, 1902-1940.
(First South-West Borderland Vicinal Railway Ltd. in Budapest/Zagreb ; Caprag-Vrginmost-Karlovac-Ozalj-Bubnjarci railway lines, vicinal (local) railways, 1902-1940.)
Sažetak
Rad s aspekta povijesti institucija obrađuje ustroj, poslovanje i likvidaciju Dioničarskog društva prve jugozapadne krajiške mjesne željeznice u vremenskom periodu od godine 1902., kada je društvo osnovano, pa sve do godine 1940., kada je društvo nakon dovršene likvidacije brisano iz trgovačkog registra. Sjedište društva u Austro- Ugarskoj Monarhiji bilo je u Budimpešti, da bi se 1919. premjestilo u Zagreb. Pruge društva bile su sljedeće: Caprag-Vrginmost, Vrginmost-Karlovac, Karlovac-Ozalj i Ozalj-Bubnjarci. Navedene privatne pruge bile su u državnoj eksploataciji, odnosno upravi. Kao i sve vicinalne željeznice, njena svrha je bila da podupire prometne i gospodarske interese područja kroz koja su prolazile njene pruge. Godine 1938. država je sklopila ugovor s Dioničarskim društvom prve jugozapadne krajiške mjesne željeznice o otkupu njegovih pruga, pa je tako prestao i razlog njegovog postojanja. Društvo je 1938. godine ušlo u proces likvidacije, koja je završila 1939, da bi se 1940. društvo brisalo iz trgovačkog registra. Obzirom na veličinu dioničke glavnice i poslovanje s konstantnim financijskim dobitkom, možemo zaključiti da je navedeno dioničarsko društvo predstavljalo jednu od najznačajnijih i najuspješnijih vicinalnih željeznica na našim prostorima.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest