Pregled bibliografske jedinice broj: 1047403
Uključivanje djece s teškoćama u razvoju u ustanove ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja iz perspektive odgojitelja
Uključivanje djece s teškoćama u razvoju u ustanove ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja iz perspektive odgojitelja // Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 55 (2019), 2; 40-52 doi:10.31299/hrri.55.2.4 (domaća recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 1047403 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Uključivanje djece s teškoćama u razvoju u ustanove ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja iz perspektive odgojitelja
(Inclusion of Children with Disabilites in Preschool Institutions from the Perspective of Kindergarten Teachers)
Autori
Tomić, Anamaria ; Ivšac Pavliša, Jasmina ; Šimleša, Sanja
Izvornik
Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja (1331-3010) 55
(2019), 2;
40-52
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
stavovi, uključivanje djece s teškoćama u razvoju, inkluzija, odgojitelji
(attitudes, inclusion of children with disabilites, preschool/kindergarten teachers)
Sažetak
Kada je riječ o odgoju i obrazovanju djece s teškoćama u razvoju, smatra se optimalnim njihovo uključivanje u redovite programe ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja. Kako bi se to postiglo, potrebno je zadovoljiti određene preduvjete kvalitete, koji se u prvome redu odnose na procesualne i strukturalne aspekte ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja. Stavovi odgojitelja prema djeci s teškoćama u razvoju, i uključivanju u programe dječjih vrtića općenito, svrstavaju se u procesualne čimbenike. Poznavanje izvora negativnih stavova prema djeci s teškoćama u razvoju, koji su jedan od najvećih izazova pri njihovom uključivanju, omogućuje razumijevanje prirode stavova, daje smjernice za njihovo preciznije mjerenje te upućuje na stvaranje promjena u sustavu koje će stvoriti pozitivnije ozračje i kvalitetniji proces uključivanja. Cilj je ovog rada bio ispitati stavove odgojitelja o uključivanju djece s teškoćama u razvoju u redovite programe ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja u Republici Hrvatskoj s obzirom na njihovu dob, razinu naobrazbe, godine radnog staža (i godine rada u struci), veličinu mjesta u kojemu su zaposleni te njihova iskustva u radu s djecom s teškoćama u razvoju. Sudionici istraživanja bili su odgojitelji (N=333) iz četrnaest ustanova ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja u Republici Hrvatskoj. Podaci su prikupljeni pomoću upitnika „Mišljenja o integraciji učenika/studenata s invaliditetom“ (engl. „Opinions Relative to Integration of Students with Disabilities“, ORI) koji je preveden na hrvatski jezik i prilagođen za ovu populaciju sudionika. Prema rezultatima istraživanja vidljivo je da sudionici općenito imaju neutralne ili blago negativne stavove prema uključivanju. Sudionici starije dobi, srednje i više stručne spreme te oni koji rade u manjim sredinama imaju pozitivnije stavove prema uključivanju. Dobiveni rezultati mogu poslužiti kao polazište za daljnje propitivanje inkluzivne problematike te potaknuti razvoj programa cjeloživotnog učenja za odgojitelje u ustanovama ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Edukacijsko-rehabilitacijske znanosti
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Scopus