Pregled bibliografske jedinice broj: 1046310
Promjena tipologije spomeničkog rješenja Vojina Bakića - Spomenik pobjedi revolucije naroda Slavonije, Kamenska // Anali / glavni urednik Božidar Pejković. Klanjec : Muzeji hrvatskog zagorja - Galerija Antuna Augustinčića, 2015. Str. 405-426.
Promjena tipologije spomeničkog rješenja Vojina Bakića - Spomenik pobjedi revolucije naroda Slavonije, Kamenska // Anali / glavni urednik Božidar Pejković. Klanjec : Muzeji hrvatskog zagorja - Galerija Antuna Augustinčića, 2015. Str. 405-426., 2015. (ostali članci/prilozi).
CROSBI ID: 1046310 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Promjena tipologije spomeničkog rješenja Vojina Bakića - Spomenik pobjedi revolucije naroda Slavonije, Kamenska // Anali / glavni urednik Božidar Pejković. Klanjec : Muzeji hrvatskog zagorja - Galerija Antuna Augustinčića, 2015. Str. 405-426.
(Change in Typology in Vojin Bakić's Memorial to the Victory of the Revolution of the People of Slavonia, Kamenska)
Autori
Ivančević, Nataša
Izvornik
Promjena tipologije spomeničkog rješenja Vojina Bakića - Spomenik pobjedi revolucije naroda Slavonije, Kamenska
Vrsta, podvrsta
Ostale vrste radova, ostali članci/prilozi
Godina
2015
Ključne riječi
Vojin Bakić, spomenička plastika, Spomenik pobjedi revolucije naroda Slavonije, modernizam, socijalistička Jugoslavija
(Vojin Bakić, monument sculture, Memorial to the Victory of the Revolution of the People of Slavonia, modernism, socialist Yugoslavia)
Sažetak
Vojin Bakić jedno je od najvećih imena hrvatske modernističke skulpture, koji se je nakon desetljeća traganja izborio za slobodu i autonomiju umjetničkog stvaralaštva. Krenuvši od akademskog realizma bliskog Kršiniću, preko kratke faze socijalističkog realizma, u 50-im godinama XX. stoljeća se udaljuje od tih načela, da bi redukcijom suvišnog, došao do punog, sažetoga volumena, koji će ga dovesti do čistih apstraktnih oblika. Inovator na području skulpture, Spomenikom pobjedi revolucije naroda Slavonije, Vojin Bakić je značajno promijenio smjer razvoja službene spomeničke plastike socijalističke Jugoslavije i uveo ju u okrilje europske umjetnosti visokog modernizma. Nakon uvodnog prikaza razvoja kiparskog promišljanja Vojina Bakića kojim je modernizirao hrvatsku skulpturu i spomeničku plastiku, govorimo o promjeni tipologije u Bakićevu pristupu rješavanja spomeničkog zadatka koju je ostvario Spomenikom pobjedi u Kamenskoj kod Požege. Analiziramo rezultate natječaja koji je raspisan 1960., recepciju kritike, genezu plastičkog rješenja Bakićeva spomenika, te simboličko značenje forme i materijala. Spomenikom koji je svečano otvoren 1968. Bakić odlučno prekida s vladajućim kanonima prikaza spomenika posvećenim NOB-u, te u monumentalnom obliku ostvaruje jedinstvenu sintezu čiste apstraktne forme i simboličkog sadržaja, koje uzdiže do univerzalnog simbola pobjede. Kao simbol kolektivnih rituala i društvenog sjećanja socijalističke Jugoslavije, u ratnim zbivanjima spomenik je krajem veljače 1992. višekratno miniran, a njegovi dijelovi su razneseni i upotrijebljeni kao sekundarni materijal. Izostao je interes nadležnih institucija za njegovim očuvanjem i obnovom, a počinitelji nisu pronađeni niti kažnjeni. Kako nije pronađena dokumentacija o gradnji i projekti, u članku se navodi opsežan opis procesa projektiranja i gradnje, svjedočanstvo jedinog preživjelog projektanta spomenika, dr. sc. Borisa Medje, koji do sada cjelovitije nisu bili poznati.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti
POVEZANOST RADA