Pregled bibliografske jedinice broj: 1041623
RANA ŠKOLSKA PRILAGODBA KAO POKAZATELJ DJEČJE DOBROBITI: PREDIKTIVNA VAŽNOST INDIVIDUALNIH KARAKTERISTIKA DJETETA
RANA ŠKOLSKA PRILAGODBA KAO POKAZATELJ DJEČJE DOBROBITI: PREDIKTIVNA VAŽNOST INDIVIDUALNIH KARAKTERISTIKA DJETETA // Radovi Zavoda za znanstveni rad Varaždin, 1 (2019), 30; 453-477 doi:10.21857/ygjwrcje7y (domaća recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 1041623 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
RANA ŠKOLSKA PRILAGODBA KAO POKAZATELJ DJEČJE DOBROBITI: PREDIKTIVNA VAŽNOST INDIVIDUALNIH KARAKTERISTIKA DJETETA
(EARLY SCHOOL ADJUSTMENT AS A CHILD WELLBEING INDICATOR: PREDICTIVE VALIDITY OF INDIVIDUAL CHILD CHARACTERISTICS)
Autori
Hanzec Marković, Ivana
Izvornik
Radovi Zavoda za znanstveni rad Varaždin (0352-9509) 1
(2019), 30;
453-477
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
dječja dobrobit ; akademska prilagodba ; socijalna prilagodba ; socijalno-emocionalna kompetencija ; specifične kognitivne sposobnosti.
(child wellbeing ; academic adjustment ; social adjustment ; social- emotional competence ; specific cognitive skills)
Sažetak
Polazak u osnovnu školu jedna je od glavnih razvojnih prekretnica u životu djeteta koja pred njega stavlja složen zadatak prilagodbe novim socijalnim i akademskim zahtjevima. Uspješnost udovoljavanja zahtjevima početnog školovanja povezana je s budućom prilagodbom i obrazovnim napretkom učenika, a ujedno odražava i dobrobit djeteta (njegove osjećaje i učinkovito funkcioniranje – akademsko i socijalno) u školskom kontekstu. S obzirom na važnost školske prilagodbe kao pokazatelja dječje dobrobiti, dugoročne posljedice rane prilagodbe i nekonzistentne rezultate dosadašnjih istraživanja, cilj ovog istraživanja bio je ispitati i usporediti prediktivnu važnost socijalno-emocionalne kompetencije i specifičnih kognitivnih sposobnost za socijalnu i akademsku prilagodbu djeteta na školu, te ispitati moguću moderatorsku ulogu spola u odnosu ovih individualnih karakteristika djeteta i rane školske prilagodbe. U istraživanju je sudjelovalo 417 učenika/ica prvih razreda iz 12 osnovnih škola, njihovi roditelji (N = 372) i učiteljice (N = 34). Nacrt istraživanja uključivao je prikupljanje podataka u dvije vremenske točke, na početku i na kraju školske godine, primjenom većeg broja instrumenata koje su ispunjavala djeca, roditelji i učiteljice. Podaci su obrađeni strukturalnim modeliranjem, a rezultati su pokazali da su za ranu socijalnu i akademsku prilagodbu djece na školu važnije specifične kognitivne sposobnosti nego socijalno-emocionalna kompetencija djece. Specifične kognitivne sposobnosti, u skladu s očekivanjima, bile su najbolji prediktor akademske prilagodbe, a usto su predviđale i uključenost učenika u razredne aktivnosti i odnos s učiteljicom. Suprotno očekivanjima, socijalno-emocionalna kompetencija, na način kako je definirana i operacionalizirana u ovom istraživanju, nije predviđala niti jedan od mjerenih pokazatelja rane prilagodbe osim odnosa s učiteljicom. Obrasci odnosa među varijablama pokazali su se jednakima za djevojčice i dječake, odnosno spol nije bio značajan moderator promatranih odnosa. Ovo je istraživanje širim definiranjem prilagodbe na školu i u terminima njenih socijalnih pokazatelja, kao i utvrđivanjem relativnog doprinosa socijalno-emocionalne kompetencije djeteta (u odnosu na specifične kognitivne sposobnosti) ranoj školskoj prilagodbi, dopunilo spoznaje dosadašnjih mnogobrojnih istraživanja obrazovnih postignuća i odrednica akademskog uspjeha.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija