Pregled bibliografske jedinice broj: 1041609
Perspektiva društvenog podrijetla – želje, planovi i stavovi učenika završnih razreda srednjih škola o prijelazu iz srednjeg u visoko obrazovanje
Perspektiva društvenog podrijetla – želje, planovi i stavovi učenika završnih razreda srednjih škola o prijelazu iz srednjeg u visoko obrazovanje // Što nakon srednje? Želje, planovi i stavovi hrvatskih srednjoškolaca / Ristić Dedić, Zrinka ; Jokić, Boris (ur.).
Zagreb: Agencija za znanost i visoko obrazovanje (AZVO), 2019. str. 84-103
CROSBI ID: 1041609 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Perspektiva društvenog podrijetla – želje, planovi i stavovi učenika završnih razreda srednjih škola o prijelazu iz srednjeg u visoko obrazovanje
(The social background perspective – final year secondary school students' aspirations, plans and attitudes about the transition from secondary to higher education)
Autori
Iva Odak ; Saša Puzić
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Što nakon srednje? Želje, planovi i stavovi hrvatskih srednjoškolaca
Urednik/ci
Ristić Dedić, Zrinka ; Jokić, Boris
Izdavač
Agencija za znanost i visoko obrazovanje (AZVO)
Grad
Zagreb
Godina
2019
Raspon stranica
84-103
ISBN
978-953-7584-16-0
Ključne riječi
sekundarno obrazovanje, društveno podrijetlo, prijelaz iz srednjeg u visoko obrazovanje, aspiracije za visoko obrazovanje, stavovi prema obrazovanju
(secondary education, social background, transition from secondary to higher education, higher education aspirations, attitudes towards education)
Sažetak
Cilj je rada ispitati razlikuju li se učenici različitoga društvenog podrijetla u aspiracijama za visoko obrazovanje, planovima nakon srednje škole, važnosti pojedinih čimbenika za odabir studijskog programa, osjećaju informiranosti o prijelazu iz srednje škole u visoko obrazovanje i znanju o tom prijelazu, uvjerenosti u ostvarivanje pozitivnih obrazovnih ishoda te u stavovima prema nekim aspektima obrazovnog konteksta u Republici Hrvatskoj. Istraživanje je provedeno u 59 srednjih škola među učenicima četverogodišnjih i petogodišnjih srednjoškolskih programa u šk. god. 2017./18. Baza podataka korištena u ovome radu sadrži podatke 4501 učenika završnih razreda. Kao pokazatelj društvenog podrijetla učenika korišten je stupanj obrazovanja roditelja. Rezultati pokazuju da učenici iz obitelji višega obrazovnog statusa u većoj mjeri iskazuju aspiracije za visoko obrazovanje nego učenici nižega obrazovnog statusa roditelja, pri čemu najveći broj namjerava studirati odmah nakon srednje škole. Učenici nižega obrazovanog statusa roditelja pri odluci što studirati veću važnost pridaju praktičnim razlozima, dok učenici višega obrazovnog statusa roditelja prioritet daju intrinzičnim ciljevima poput interesa za područje studija. Učinak obrazovanja roditelja vidljiv je i u razlikama u uvjerenosti učenika u uspješno polaganje državne mature, upis i završavanje željenog studija, gdje viši obrazovni status roditelja prati viša razina uvjerenosti učenika u vlastite mogućnosti. Analiza je također pokazala da postoje neznatne razlike u osjećaju informiranosti o prijelazu iz srednje škole u visoko obrazovanje, kao i prema znanju o pojedinim aspektima toga prijelaza. U svim navedenim aspektima informiranja o prijelazu iz srednjeg u visoko obrazovanje, učenici iz obitelji višega obrazovnog statusa iskazuju višu razinu informiranosti, pri čemu većina učenika glavninu informacija o nastavku školovanja dobiva od roditelja i prijatelja, a ne iz izvora dostupnih u školi i u javnim medijima. Iako učenici iz kategorije višeg obrazovnog statusa roditelja imaju više aspiracije i daju više procjene na različitim tvrdnjama povezanim s pozitivnim ishodima i vrijednošću obrazovanja, jačine učinaka utvrđenih razlika pokazuju da su navedene razlike uglavnom niske.
Izvorni jezik
Hrvatski