Pregled bibliografske jedinice broj: 1039917
Leksička kompetencija govornika predškolske dobi u imenovanju dijelova ljudskoga tijela
Leksička kompetencija govornika predškolske dobi u imenovanju dijelova ljudskoga tijela // Dijete i jezik danas – Razvoj pismenosti u materinskom i inom jeziku. Zbornik sa znanstvenoga skupa s međunarodnim sudjelovanjem / Flegar, Željka ; Moritz, Ivana (ur.).
Osijek: Učiteljski fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, 2019. str. 3-9 (predavanje, međunarodna recenzija, cjeloviti rad (in extenso), ostalo)
CROSBI ID: 1039917 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Leksička kompetencija govornika predškolske dobi u imenovanju dijelova ljudskoga tijela
(Lexical competence of preschool children in naming parts of the human body)
Autori
Vignjević, Jelena ; Markanjević, Marija
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), ostalo
Izvornik
Dijete i jezik danas – Razvoj pismenosti u materinskom i inom jeziku. Zbornik sa znanstvenoga skupa s međunarodnim sudjelovanjem
/ Flegar, Željka ; Moritz, Ivana - Osijek : Učiteljski fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, 2019, 3-9
ISBN
978-953-6965-73-1
Skup
8. međunarodni znanstveni skup Dijete i jezik danas: Razvoj pismenosti u materinskom i inom jeziku 2017
Mjesto i datum
Osijek, Hrvatska, 01.12.2017. - 02.12.2017
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
dijete predškolske dobi, hrvatski jezik, leksička kompetencija
(Croatian language, lexical competence, preschool children)
Sažetak
Komunikacijska kompetencija ima značajnu ulogu u kvaliteti djetetova života – izražavanju osjećaja, ideja, misli, potreba. Razvijajući tu kompetenciju djeca razvijaju i osnove za ovladavanje pisanjem i čitanjem, odnosno razvijaju ranu pismenost. Pritom je razvoj leksičke kompetencije, tj. ovladavanje rječnikom, jedan od ključnih elemenata koji može biti pretkazivač kasnijega djetetova uspjeha u učenju i školskim postignućima. Cjeloživotni proces ovladavanja leksikom najintenzivniji je u ranoj i predškolskoj dobi. Kao i ostali segmenti dječjega jezičnog razvoja i leksički je razvoj dinamičan i kompleksan fenomen, povezan s brojnim osobnim i okolinskim čimbenicima. U tom je kontekstu vrtićko okruženje, kao dominantna okolina suvremenog djetinjstva, prostor koji treba poticajno djelovati na ukupan djetetov razvoj, pa i na jezični. Ovaj rad istražuje leksičku kompetenciju djece predškolske dobi, ali i mogućnosti dječjeg vrtića u poticanju leksičkog razvoja malih govornika. U tu je svrhu u zagrebačkomu Dječjem vrtiću Vjeverica provedeno istraživanje leksičke kompetencije djece predškolske dobi, na njima materinskomu hrvatskom jeziku, u imenovanju dijelova tijela. Cilj je bio utvrditi razlike u sposobnosti imenovanja dijelova tijela između djece predškolske dobi koja pohađaju sportski i one koja pohađaju redoviti program te razlike s obzirom na spol ispitanika i obrazovanje roditelja. Rezultati su pokazali da djeca koja sudjeluju u sportskom programu pokazuju značajno višu razinu kompetencije u imenovanju dijelova ljudskog tijela, kao i djeca čije majke imaju višu razinu obrazovanja. Varijabla spola i varijabla razine obrazovanja očeva nisu činile značajnu razliku. Takvi rezultati potvrđuju kompleksnost dječjega jezičnog razvoja i pokazuju kako je uključivanje djece u raznovrsne aktivnosti poticajno za njihov cjeloviti, pa i jezični, razvoj.
Izvorni jezik
Hrvatski