Pregled bibliografske jedinice broj: 1039533
Grad u karikaturi, stripu i animiranom filmu od 1950. do 2018. godine
Grad u karikaturi, stripu i animiranom filmu od 1950. do 2018. godine // Vizije grada / Bošnjak Velagić, Lada ; Marciuš, Željko ; Rautar Plančić, Biserka (ur.).
Zagreb: Nacionalni muzej moderne umjetnosti, 2019. str. 148-161
CROSBI ID: 1039533 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Grad u karikaturi, stripu i animiranom filmu od 1950. do 2018. godine
(A City in Graphic Cartoon, Comic Strip and Animated Film from 1950 to 2018)
Autori
Dulibić, Frano
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, stručni
Knjiga
Vizije grada
Urednik/ci
Bošnjak Velagić, Lada ; Marciuš, Željko ; Rautar Plančić, Biserka
Izdavač
Nacionalni muzej moderne umjetnosti
Grad
Zagreb
Godina
2019
Raspon stranica
148-161
ISBN
978-953-348-086-2
Ključne riječi
karikatura, strip, animirani film, popularna kultura, utopija, distopija
(graphic cartoon, comic strip, animated cartoon, pop culture, utopia, dystopia)
Sažetak
Iako su karikature i stripovi ponekad bili osporavani kao jeftina i površna zabava, oni na vrlo različite i složene načine preispituju prostor grada, kritički se odnose prema njemu, interpretiraju ga na ironičan ili dramatično ozbiljan način, kao što se to na jednako zanimljiv i složen način događa i u animiranom filmu: od prikaza arhitekture i javnih gradskih prostora do specifičnih interijera, od javnog prometa do gradske infrastrukture, od uredskih do privatnih prostora, od prostora u kojima je čovjek dio velikog i živog mravinjaka do usamljenog pojedinca. Prikaz grada ne predstavlja samo motiv – on predstavlja način življenja, specifični urbani mentalitet prikazanog mjesta i njegovih stanovnika, stanje svijesti drugačije od ljudi koji žive u ruralnom, prirodnijem okolišu, što za građane znači i veću osjetljivost (ili neosjetljivost) prema prirodi. Grad je motiv samo na površinskoj razini, pulsiranje grada osjeća se ispod površine, zamršeni kompleks u kojem čas prevladava odbojnost prema gradu zbog otuđenosti i osamljenosti pojedinca, kao i obožavanje urbanog zbog nebrojenih užitaka koje može pružiti samo živi, potentni grad. Različiti oblici pop kulture imali su značajnu ulogu za hrvatsko društvo u razdoblju poslijeratne Jugoslavije, od pedesetih godina na dalje, jer su u onom vremenu predstavljali jednu od najvažnijih poveznica sa zapadnoeuropskom i američkom urbanom kulturom. Karikatura, strip, ilustracija i animirani film predstavljaju posebnosti urbane kulture te je obogaćuju i nadograđuju stvarajući specifičan sloj bez kojeg grad ne bi bio grad kakvog poznajemo. Brojne generacije odrastale su i formirale se uz medije popularne kulture, među kojima su se isticali oni koji su povezali prvo riječ i (nepokretnu) sliku u segmentu popularne likovne produkcije: karikaturi, stripu i ilustraciji, a potom i u pokretnoj slici animiranog filma. Taj dio popularne kulture i danas ima svoje mjesto i publiku svih dobnih skupina bez koje urbani identitet ne bi bio cjelovit.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti, Interdisciplinarne humanističke znanosti, Likovne umjetnosti
POVEZANOST RADA
Projekti:
IP-2018-01-9364 - Umjetnost i država u Hrvatskoj od prosvjetiteljstva do danas (ASCEP) (Damjanović, Dragan, HRZZ - 2018-01) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb
Profili:
Frano Dulibić
(autor)