Pregled bibliografske jedinice broj: 1037906
Psiholingvistički prediktori dobi usvajanja riječi
Psiholingvistički prediktori dobi usvajanja riječi // 24. Dani Ramira i Zorana Bujasa / Margareta Jelić, Jasmina Tomas (ur.).
Zagreb, 2019. str. 75-75 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1037906 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Psiholingvistički prediktori dobi usvajanja riječi
(Psycholinguistic predictors of words' age of
acquisition)
Autori
Keresteš, Gordana ; Tonković, Mirjana ; Peti- Stantić, Anita
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
24. Dani Ramira i Zorana Bujasa
/ Margareta Jelić, Jasmina Tomas - Zagreb, 2019, 75-75
Skup
24. međunarodni psihologijski znanstveni skup: Dani Ramira i Zorana Bujasa (DRZB 2019)
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 11.04.2019. - 13.04.2019
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
dob usvajanja riječi, prediktori, konkretnost, predočivost, subjektivna čestoća, frekvencija
(age of acquisition, concreteness, imageability, subjective frequency)
Sažetak
Riječi koje se usvoje u ranoj dobi lakše se i brže obrađuju u različitim kognitivnim zadacima te su otpornije na neurološka oštećenja od riječi koje se nauče kasnije. Razlog tomu su njihove bogatije i čvršće semantičke veze s drugim riječima u mentalnom rječniku. Zbog njihove znanstvene i praktične relevantnosti, istraživanja dobi usvajanja riječi i faktora povezanih s tom varijablom sve su češća. Cilj ovog rada je ispitati prediktivnost psiholingvističkih dimenzija (konkretnosti, predočivosti i subjektivne čestoće) te objektivnih karakteristika riječi (duljine i frekvencije pojavljivanja) za subjektivne procjene dobi njihova usvajanja. Podaci su prikupljeni u sklopu projekta Hrvatske zaklade za znanost „Modeliranje mentalne gramatike hrvatskoga: ograničenja informacijske strukture”. Studenti Sveučilišta u Zagrebu procijenili su psiholingvistička obilježja 3000 po slučaju izabranih riječi iz mrežnog korpusa hrWaC (po 1000 imenica, glagola i pridjeva). Svaki sudionik procijenio je 100 riječi, a svaku riječ procijenilo je oko 30 sudionika. Objektivna obilježja riječi preuzeta su iz korpusa hrWaC. Rezultati su pokazali da su konkretnost, predočivost, subjektivna čestoća i duljina riječi značajni prediktori dobi usvajanja riječi te da zajedno objašnjavaju 60% varijance tog kriterija. Odvojenim analizama za tri vrste riječi utvrdili smo da konkretnost nije prediktivna za dob usvajanja imenica, već samo glagola i pridjeva te da je objektivna frekvencija prediktivna samo za dob usvajanja glagola. Analize u poduzorcima riječi koje se usvajaju u ranom, srednjem i kasnom djetinjstvu pokazale su da predočivost nije prediktivna za riječi koje se usvajaju u ranom djetinjstvu te da konkretnost nije prediktivna za riječi koje se usvajaju u kasnom djetinjstvu. Dobiveni rezultati doprinose spoznajama o razvoju jezika te mogu poslužiti u kreiranju intervencija namijenjenih proširivanju rječnika i tretmana za obnavljanje rječnika neuroloških pacijenata.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija, Filologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
HRZZ-IP-2016-1210 Modeliranje mentalne gramatike hrvatskoga: ograničenja informacijske strukture.
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb