Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1036692

"Jasenovac na filmu: manipulacije identitetima i izvedba pamćenja"


Kršinić Lozica, Ana
"Jasenovac na filmu: manipulacije identitetima i izvedba pamćenja" // Jasenovac: Manipulacije, kontroverze i povijesni revizionizam / Benčić, Andriana ; Odak, Stipe ; Lučić, Danijela (ur.).
Jasenovac: Spomen-područje Jasenovac, 2018. str. 143-167


CROSBI ID: 1036692 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
"Jasenovac na filmu: manipulacije identitetima i izvedba pamćenja"
("Screening Jasenovac: Manipulations of Identities and Performances of Memory")

Autori
Kršinić Lozica, Ana

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni

Knjiga
Jasenovac: Manipulacije, kontroverze i povijesni revizionizam

Urednik/ci
Benčić, Andriana ; Odak, Stipe ; Lučić, Danijela

Izdavač
Spomen-područje Jasenovac

Grad
Jasenovac

Godina
2018

Raspon stranica
143-167

ISBN
978-953-7895-10-5

Ključne riječi
Dokumentarni film, Jasenovac, pamćenje, izvedba, kolektivni identiteti, subjektne pozicije, manipulacije
(Documentary film, Jasenovac, memory, performance, collective identities, subject positions, manipulations)

Sažetak
U tekstu se uspoređuju načini na koje se u različitim razdobljima i društveno-političkim režimima prikazuje jasenovački logor na filmu. Analiziraju se četiri filma koja temi Jasenovca pristupaju iz sasvim različitih pozicija, često konfliktnih i međusobno suprotstavljenih: «Jasenovac» Gustava Gavrina i Koste Hlavatyja (1945.), «Jasenovac» Bogdana Žižića (1966.), «Krv i pepeo Jasenovca» Lordana Zafranovića (1983.) i «Jasenovac – istina» Jakova Sedlara (2016.). Veći dio analize posvećen je potonjem filmu zbog kontroverzi koje je izazvao, no interpretira ga se u relaciji spram ranijih filmova koji postavljaju kontekst za njegovo razumijevanje. Skreće se pažnja na eksplicitne manipulacije i izvrtanje ili negiranje činjenica koje se u filmovima koriste, ali i na mnoge suptilnije postupke, kojima se sugerira određena vrsta interpretacije i identifikacije gledatelja s identitetskim pozicijama koje se filmom promoviraju. Filmovi se, osim u kontekstu reprezentacije pamćenja, sagledavaju ujedno i kao činovi pamćenja, koji imaju aktivnu ulogu u izvedbi kolektivnih identiteta koji se prelamaju kroz Jasenovac kao simbolički topos. Osvještavanjem mehanizama konstrukcije identiteta koji se koriste u filmovima, ukazuje se na opasnost tumačenja dokumentarnog filma kao nužno istinosnog, kao onog koji donosi istinu o Jasenovcu (odnosno konfliktne verzije “istine”). Umjesto toga, sugerira se nužnost interpretiranja filma kao dokumenta određenog vremena, ideologija i identitetskih politika, ali ujedno i kao poprišta borbi oko uspostave značenja i različitih vizija društvenog prostora.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti, Interdisciplinarne humanističke znanosti, Filmska umjetnost (filmske, elektroničke i medijske umjetnosti pokretnih slika)



POVEZANOST RADA


Profili:

Avatar Url Ana Kršinić-Lozica (autor)


Citiraj ovu publikaciju:

Kršinić Lozica, Ana
"Jasenovac na filmu: manipulacije identitetima i izvedba pamćenja" // Jasenovac: Manipulacije, kontroverze i povijesni revizionizam / Benčić, Andriana ; Odak, Stipe ; Lučić, Danijela (ur.).
Jasenovac: Spomen-područje Jasenovac, 2018. str. 143-167
Kršinić Lozica, A. (2018) "Jasenovac na filmu: manipulacije identitetima i izvedba pamćenja". U: Benčić, A., Odak, S. & Lučić, D. (ur.) Jasenovac: Manipulacije, kontroverze i povijesni revizionizam. Jasenovac, Spomen-područje Jasenovac, str. 143-167.
@inbook{inbook, author = {Kr\v{s}ini\'{c} Lozica, Ana}, year = {2018}, pages = {143-167}, keywords = {Dokumentarni film, Jasenovac, pam\'{c}enje, izvedba, kolektivni identiteti, subjektne pozicije, manipulacije}, isbn = {978-953-7895-10-5}, title = {"Jasenovac na filmu: manipulacije identitetima i izvedba pam\'{c}enja"}, keyword = {Dokumentarni film, Jasenovac, pam\'{c}enje, izvedba, kolektivni identiteti, subjektne pozicije, manipulacije}, publisher = {Spomen-podru\v{c}je Jasenovac}, publisherplace = {Jasenovac} }
@inbook{inbook, author = {Kr\v{s}ini\'{c} Lozica, Ana}, year = {2018}, pages = {143-167}, keywords = {Documentary film, Jasenovac, memory, performance, collective identities, subject positions, manipulations}, isbn = {978-953-7895-10-5}, title = {"Screening Jasenovac: Manipulations of Identities and Performances of Memory"}, keyword = {Documentary film, Jasenovac, memory, performance, collective identities, subject positions, manipulations}, publisher = {Spomen-podru\v{c}je Jasenovac}, publisherplace = {Jasenovac} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font