Pregled bibliografske jedinice broj: 103481
Stres u školi i zdravlje učenika
Stres u školi i zdravlje učenika // XV. DANI RAMIRA BUJASA - Sažeci priopćenja / Bratko, Denis ; Galešić, Mirta ; Butković, Ana (ur.).
Zagreb: Odsjek za psihologiju - Hrvatsko psihološko društvo, 2001. (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 103481 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Stres u školi i zdravlje učenika
(School related stress and students' health)
Autori
Tkalčić, Mladenka ; Bezinović, Petar
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
XV. DANI RAMIRA BUJASA - Sažeci priopćenja
/ Bratko, Denis ; Galešić, Mirta ; Butković, Ana - Zagreb : Odsjek za psihologiju - Hrvatsko psihološko društvo, 2001
Skup
XV. DANI RAMIRA BUJASA
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 13.12.2001. - 15.12.2001
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
školski stres; zdravlje; adolescenti
Sažetak
Brojna istraživanja upućuju na povezanost psiholoških i socijalnih čimbenika sa psihosomatskim zdravljem. Biološki mehanizmi koji se nalaze u podlozi te povezanosti primarno se odnose na stresom potaknute fiziološke promjene koje remete rad imunološkog sustava i time pridonose javljanju zdravstvenih tegoba. Kako se školske obveze nalaze u središtu svakodnevnih aktivnosti učenika, te u velikoj mjeri određuju sadržaje i kvalitetu života učenika, za pretpostaviti je da školska situacija može biti uzročnik trajnijeg stresa za učenike. U ovom se radu nastojalo provjeriti (1) koji su najčešći psihosomatski simptomi o kojima izvješćuju učenici naših srednjih škola i (2) u kojoj je mjeri školski stres, operacionaliziran tjeskobom vezanom uz školu, povezan sa psihosomatskim simptomima koje osjećaju učenici. Istraživanje je provedeno na stratificiranom uzorku od 2014 učenica i 1688 učenika svih srednjih škola u Primorsko-goranskoj i Dubrovačko-neretvanskoj županiji tijekom svibnja 2001. godine. Upitnicima je ispitana razina tjeskobe koja se vezuje uz školu i učestalost doživljavanja psihosomatskih, stresom potaknutih, simptoma. Najčešći simptomi koji se javljaju kod učenika su umor (49% učenika), glavobolje (34% učenika) i sklonost prehladama (32% učenika). Djevojke iskazuju značajno češće javljanje svih ispitanih psihosomatskih simptoma od mladića, stariji učenici značajno veći broj simptoma od mlađih učenika, a mladići u gimnazijama značajno više simptoma od mladića u ostalim tipovima srednjih škola. Rezultati dvosmjerne analize varijance (spol x školska tjeskoba) pokazuju da učenici koji češće doživljavaju specifičnu tjeskobu vezanu uz školske sadržaje (strah od neuspjeha u školi, strah od ispitivanja, strah od roditeljskih reakcija na ocjene, strah od nastavnika, obeshrabrenost lošim ocjenama, problemi s koncentracijom) imaju značajno više psihosomatskih, zdravstvenih poteškoća od učenika koji taj tip tjeskobe rjeđe osjećaju. Ovi se rezultati sagledavaju u kontekstu projekta "European Network of Health Promoting School" kojega provodi Svjetska zdravstvena organizacija u suradnji s Europskom unijom, a čiji su ciljevi stvaranje zdrave školske okoline, te promidžba individualne, obiteljske i društvene odgovornosti za zdravlje. Da bi škola mogla poticati optimalnu osobnu i obrazovnu transformaciju, ona mora postati prostor u kojemu se zadovoljavaju temeljne razvojne potrebe svakog pojedinog učenika bez stresa i tjeskobe.
Izvorni jezik
Engleski
Znanstvena područja
Psihologija