Pregled bibliografske jedinice broj: 1034354
Visokoškolske aspiracije učenika osnovnih škola: uloga društvenog statusa, ograničenih mogućnosti i školskog konteksta
Visokoškolske aspiracije učenika osnovnih škola: uloga društvenog statusa, ograničenih mogućnosti i školskog konteksta // 24. Dani Ramira i Zorana Bujasa - knjiga sažetaka / Jelić, Margareta ; Tomas, Jasmina (ur.).
Zagreb: Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2019. str. 41-41 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1034354 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Visokoškolske aspiracije učenika osnovnih škola: uloga društvenog statusa, ograničenih mogućnosti i školskog konteksta
(Elementary school pupils’ aspirations for higher education: the role of status attainment, blocked opportunities and school context)
Autori
Šabić, Josip
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
24. Dani Ramira i Zorana Bujasa - knjiga sažetaka
/ Jelić, Margareta ; Tomas, Jasmina - Zagreb : Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2019, 41-41
Skup
24. međunarodni psihologijski znanstveni skup: Dani Ramira i Zorana Bujasa (DRZB 2019)
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 11.04.2019. - 13.04.2019
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
obrazovne aspiracije ; osnovna škola
(educational aspirations ; elementary school)
Sažetak
U ovom radu razmatramo doprinos varijabli karakterističnih za teorijske modele postizanja društvenog statusa (engl. status attainment) i ograničenih mogućnosti (engl. blocked opportunities), te varijabli školskog konteksta, u predikciji aspiracija za studiranjem kod učenika na kraju osnovne škole. Učenici su longitudinalno praćeni tijekom 7. i 8. razreda (N = 823) te su u tri navrata ispunjavali različite upitničke mjere. U ordinalnom višerazinskom modelu, kao kriterijska varijabla korištena je čestica „U budućnosti želim ići na fakultet“ na Likertovoj skali od 5 stupnjeva (1 - Uopće se ne slažem, 5 – U potpunosti se slažem), na koju su učenici odgovarali na kraju 8. razreda. Kao prediktori na razini učenika korištene su mjere obrazovnog i radnog statusa roditelja, učeničkog posjedovanja vlastite sobe, radnog stola i računala, roditeljskih obrazovnih aspiracija za dijete, roditeljske akademske podrške djetetu, školskog uspjeha, učeničkog zadovoljstva školom, opterećenosti školskim obvezama te akademske samoefikasnosti. Na razini škole, kao prediktori korišteni su prosječni školski uspjeh, veličina škole i razrednih odjela te cijene nekretnina u katastarskoj općini kojoj škola pripada. Spol je korišten kao kontrolna varijabla. Iz rezultata proizlazi da oba teorijska modela doprinose objašnjenju učeničkih aspiracija za studiranjem putem prediktora odmjerenih na individualnoj razini: model postizanja društvenog statusa putem roditeljskih obrazovnih aspiracija za dijete, majčinske akademske podrške i posjedovanja radnog stola, a model ograničenih mogućnosti putem školskih ocjena i zadovoljstva školom. S druge strane, školski kontekst ne doprinosi objašnjenju učeničkih aspiracija za studiranjem. Učenici koji pohađaju različite škole, no imaju slične individualne karakteristike, vjerojatno će imati i slične aspiracije za studiranjem. Nadalje, djevojčice imaju više aspiracije za studiranjem od dječaka. Rad završava komentarom relevantnosti nalaza za obrazovnu praksu.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)
POVEZANOST RADA
Projekti:
HRZZ-UIP-2014-09-6757 - Obrazovne aspiracije učenika u prijelaznim razdobljima hrvatskog osnovnoškolskog obrazovanja: priroda, odrednice i promjene (COBRAS) (Boris, Jokic, HRZZ ) ( CroRIS)
Ustanove:
Institut za društvena istraživanja , Zagreb
Profili:
Josip Šabić
(autor)