Pregled bibliografske jedinice broj: 1032768
Istraživački pristup i konceptualna nastava Hrvatskoga jezika i književnosti
Istraživački pristup i konceptualna nastava Hrvatskoga jezika i književnosti // Međunarodna znanstvena i umjetnička konferencija Suvremene teme u odgoju i obrazovanju – STOO / Kolar Billege, Martina (ur.).
Zagreb: Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2019. str. 105-106 (predavanje, recenziran, sažetak, ostalo)
CROSBI ID: 1032768 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Istraživački pristup i konceptualna nastava Hrvatskoga jezika i književnosti
(Inquiry-Based and Concept-Based Teaching and Learning in Croatian Language and Literature)
Autori
Blagus, Vlatka ; Jelaković, Božica
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, ostalo
Izvornik
Međunarodna znanstvena i umjetnička konferencija Suvremene teme u odgoju i obrazovanju – STOO
/ Kolar Billege, Martina - Zagreb : Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2019, 105-106
ISBN
978-953-8115-65-3
Skup
Međunarodna znanstvena i umjetnička konferencija Suvremene teme u odgoju i obrazovanju – STOO 2019
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 15.11.2019. - 17.11.2019
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Recenziran
Ključne riječi
aktivno učenje ; suvremeni kurikul ; suvremena nastava ; Webbov model
(active learning ; contemporary curriculum ; contemporary teaching and learning ; Webb’s model)
Sažetak
Suvremena nastava usmjerena je na učenika te zahtijeva cjeloviti i međupredmetni pristup poučavanju. Cjeloviti pristup podrazumijeva vođenje svakog učenika k otkrivanju vlastitih potreba i interesa, odnosno upoznavanju sebe kao cjelovite osobe koja cjeloživotno uči, dok međupredmetni pristup ističe nužnost povezivanja i prijenosa koncepata i vještina među različitim nastavnim predmetima. Navedene se odrednice mogu uokviriti pojmom aktivno učenje koje postaje i paradigmom suvremene nastave (Gazibara 2018). Istraživački pristup nastavi i konceptualno povezivanje predmeta također su ključne odrednice aktivnoga učenja i poučavanja. Nastavni predmet Hrvatski jezik u osnovnim i srednjim školama u Republici Hrvatskoj određen je Kurikulom Ministarstva znanosti i obrazovanja donesenim u siječnju 2019. Iako je riječ o reformiranom kurikulu, pojmovi istraživačko učenje i koncept u navedenom se dokumentu pojavljuju samo dva i četiri puta. U Hrvatskoj već gotovo dva desetljeća postoje četiri škole koje provode Program međunarodne mature (International Baccalaureate, IB). Tri su škole po nadzorom Ministarstva, a jedna je škola međunarodna i posve neovisna o propisanim nacionalnim kurikulima. Cilj je ovoga rada prikazati model iz prakse suvremene nastave Hrvatskoga jezika i književnosti inspiriran konceptualnom nastavom u Programu međunarodne mature i temeljen na istraživačkom pristupu učenju i poučavanju. U uvodnom dijelu predstavljaju se konstruktivističke postavke učenja i načela istraživačkoga pristupa nastavi te se objašnjava važnost konceptualnoga razumijevanja. Središnji dio rada prikazuje konceptualni kurikul i metodički pristup nastavi Hrvatskoga jezika i književnosti od šestoga razreda osnovne škole do četvrtoga razreda srednje škole. Trodimenzionalni model konceptualnoga kurikula i nastave polazi od činjeničnih znanja i vještina koje se povezuju s predmetnim i međupredmetnim konceptima. Na temelju Webbova modela znanja (1997) i konkretnih primjera prikazuje se dubina znanja i povezanost zadataka s odgojno-obrazovnim ishodima. Također se obrazlažu prednosti i izazovi konceptualne nastave i istraživačkoga učenja. Budući da do sada slični no opsegom uži prikazi postoje samo za prirodoslovno-matematička područja, ovaj bi rad mogao poslužiti kao predložak za promišljanje i izradu konceptualnoga kurikula u redovitim programima Hrvatskoga jezika.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija, Filologija, Književnost
POVEZANOST RADA