Pregled bibliografske jedinice broj: 1032739
Nove perspektive, odgojni izazovi i prevencijske strategije bihevioralnih ovisnosti kod adolescenata.
Nove perspektive, odgojni izazovi i prevencijske strategije bihevioralnih ovisnosti kod adolescenata. // Očima djeteta - znanstveni kolokvij s međunarodnim sudjelovanjem na temu Izazovi moralnome odgoju u suvremenom društvu.
Međugorje, Bosna i Hercegovina, 2019. (predavanje, međunarodna recenzija, pp prezentacija, znanstveni)
CROSBI ID: 1032739 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Nove perspektive, odgojni izazovi i prevencijske strategije bihevioralnih ovisnosti kod adolescenata.
(New perspectives, challenges of upbringing and preventive strategies of behavioral addictions in adolescence.)
Autori
Smontara, Petar
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, pp prezentacija, znanstveni
Skup
Očima djeteta - znanstveni kolokvij s međunarodnim sudjelovanjem na temu Izazovi moralnome odgoju u suvremenom društvu.
Mjesto i datum
Međugorje, Bosna i Hercegovina, 20.09.2019. - 21.09.2019
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
adolescencija, bihevioralne ovisnosti, prevencija, škola
(adolescence, behavioral addictions, prevention, school)
Sažetak
Prema teorijskim spoznajama rizični faktori za razvoj bihevioralnih ovisnosti kod adolescenata su poteškoće roditelja u odgoju djeteta, nisko samopouzdanje, emocionalna ranjivost, neprikladni mehanizmi sučeljavanja sa stresom, niska vezanost za školu te neurobiologija koja posredstvom dopaminskog sustava utječe na motivaciju nagrađivanja i kognitivnu kontrolu. S obzirom na različite manifestacije neprikladnih oblika socijalnog razvoja adolescenata odlučili smo provesti akcijsko istraživanje kako bismo školski preventivni program kreirali sukladno potrebama učenika. Cilj istraživanja bio je utvrditi učestalost navika, adiktivni potencijal te rizične i zaštitne faktore za razvoj bihevioralnih ovisnosti kod adolescenata. Istraživanje je provedeno tijekom školske godine 2018./19. na prigodnom uzorku od 126 ispitanika drugih i trećih razreda u četiri srednje škole Grada Zagreba i Zagrebačke županije. Za potrebe istraživanja korištene su skraćena verzija Upitnika o korištenju interneta (Meerkerk i sur., 2009.) i prilagođena verzija Kanadskog upitnika kockanja adolescenata (Tremblay i sur., 2010.). Rezultati istraživanja ukazuju da 75% učenika koristi Internet i društvene mreže četiri sata dnevno, a 29% ima iskustvo elektroničkog nasilja. Od društvenih igara njih 21% često karta i/ili igra biljar, a 12% redovito odlazi u sportske kladionice i(li) koristi casino aparate. Daljnjom analizom otkrivene su razlike u odnosu na spol, vrstu škole i školski uspjeh. Mladići se češće koriste internetom, kartaju, igraju biljar, učestalije se kockaju i klade. Djevojke češće koriste Internet za učenje. Učenici gimnazija više se klade od učenika strukovnih škola koji pak češće koriste Internet za kupovinu on-line i traženje različitih informacija. Učenici s nižim školskim uspjehom skloniji su rizičnim oblicima ponašanja, a učenici s višim školskim uspjehom konstruktivnom provođenju slobodnog vremena poput bavljenja sportom i čitanja knjiga. Zabrinjavajuća je činjenica da bi (prema iskazima ispitanika) 38% roditelja bilo ravnodušno ili uopće ne bi reagiralo (osobito očevi) na spoznaju o rizičnim aktivnostima djeteta. Zaključci upućuju na krizu odgoja, adiktivni potencijal i/ili razvijenu psihološku ovisnost adolescenata. Uvažavajući suvremene spoznaje prevencijskih znanosti i pedagoške aspekte prevencije učenike smo uključili u "Program razvoja socijalnih vještina i emocionalne pismenosti kao zaštitnih čimbenika personalizacije" koji su prema izvornom programu Sveučilišta Yale prilagodili prof. dr. sc. Vladimir Takšić i suradnici. Osim toga, ciljanu skupinu učenika smo (sukladno probiru) odlučili uključiti u evaluirani program univerzalne prevencije kockanja mladih "Tko zapravo pobjeđuje?".
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija