Pregled bibliografske jedinice broj: 1031997
Transferi umjetnina i vlasništva umjetničkih zbirki u Zagrebu prije, tijekom i nakon Drugog svjetskog rata
Transferi umjetnina i vlasništva umjetničkih zbirki u Zagrebu prije, tijekom i nakon Drugog svjetskog rata // Zagreb 1924. - 1930. i 1945. - 1967. Društvo, kultura, svakodnevica. Znanstveni skup s međunarodnim sudjelovanjem Desničini susreti 2018. / Roksandić, Drago (ur.).
Zagreb: FF Press, 2019. str. 195-208 (predavanje, međunarodna recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 1031997 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Transferi umjetnina i vlasništva umjetničkih zbirki u Zagrebu prije, tijekom i nakon Drugog svjetskog rata
(The transfers of artworks and ownership of art collections before, during and after the Second World War)
Autori
Pasini Tržec, Iva ; Dulibić, Ljerka
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
Zagreb 1924. - 1930. i 1945. - 1967. Društvo, kultura, svakodnevica. Znanstveni skup s međunarodnim sudjelovanjem Desničini susreti 2018.
/ Roksandić, Drago - Zagreb : FF Press, 2019, 195-208
ISBN
978-953-175-794-2
Skup
Znanstveni skup s međunarodnim sudjelovanjem: Zagreb 1924.-1930. i 1945.-1967. Društvo, kultura, svakodnevica. (Desničini susreti 2018)
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 14.09.2018. - 16.09.2018
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
Zagreb, međuratno umjetničko tržište, Drugi svjetski rat, poraće, transferi umjetnina, muzealizacija
(Zagreb, artmarket in the interwar period, Second World War, afterwar period, transfer of artworks, musealisation)
Sažetak
Tekst se temelji na istraživanju razvoja međuratnoga umjetničkoga tržišta u Zagrebu kao rastućemu kulturnome središtu nekadašnje zajedničke države. Posebna pozornost pridana je procesima transfera, translokacija, izmještanja i izvlaštenja umjetnina do kojih je došlo uslijed primjene različitih mehanizama razvlašćivanja privatne imovine tijekom i nakon Drugog svjetskog rata, u slijedu dvaju totalitarističkih režima. Predstavljeno je djelovanje zagrebačkih društava i pojedinaca na domaćem i inozemnom tržištu umjetninama tijekom 1920-ih i 1930-ih godina, u kojemu se ogleda čitav panoptikum širih društvenih zbivanja koja su uvjetovala dinamičan transfer umjetnina i čitavih zbirki. Posebna je pozornost posvećena kasnijim sudbinama privatnih zbirki formiranih u međuratnom Zagrebu. Ne samo oduzimanje židovske imovine tijekom Drugoga svjetskoga rata već i različiti mehanizmi razvlašćivanja koji su uslijedili u razdoblju poraća – uslijed doseljavanja, iseljavanja, sekvestracije i konfiskacije – imali su isti ishod. Disperzija umjetnina i brisanje tragova nekadašnjega vlasništva simptomi su koji svjedoče o povijesnom razdoblju u kojem se unutar normativnoga okvira podržavljenja gotovo cjelokupne privrede nastojalo uspostaviti uvid i kontrolu i u zadržano privatno vlasništvo, u kontekstu promijenjenih društvenih odnosa.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti
Napomena
Research for this paper has been carried out in the framework of the HERA project 15.080 TransCultAA (www.transcultaa.eu). This project has received funding from the European Union's Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement No 649307.
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti