Pregled bibliografske jedinice broj: 1031824
Razvojne promjene u uporabi konektora ''i'' u dječjem pripovjednom diskursu
Razvojne promjene u uporabi konektora ''i'' u dječjem pripovjednom diskursu // Knjižica sažetaka
Osijek, Hrvatska, 2019. str. 48-49 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1031824 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Razvojne promjene u uporabi konektora ''i'' u dječjem pripovjednom diskursu
(Developmental changes in the use of connective ''and'' in children's narrative discourse)
Autori
Košutar, Sara ; Hržica, Gordana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Knjižica sažetaka
/ - , 2019, 48-49
Skup
IX. međunarodni znanstveni skup, DIJETE I JEZIK DANAS, Dijete i jezični identitet
Mjesto i datum
Osijek, Hrvatska, 12.09.2019. - 14.09.2019
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
diskurs, pripovijedanje, konektori, značenjski odnosi
(discourse, narration, connectives, semantic relations)
Sažetak
Uspješna organizacija diskursa zahtijeva usvojenost različitih vještina. Jedna je od ključnih sposobnost povezivanja sintaktičkih cjelina kohezivnim sredstvima kao što su konektori. Najranije i najčešće vezno sredstvo potvrđeno u razvoju pripovjednoga diskursa i uopće u jezičnome usvajanju jest konektor ''i'' (Peterson i McCabe, 1988, 1991). Uobičajena je pretpostavka da konektor ''i'' djeci služi kao sredstvo izražavanja različitih značenjskih odnosa te tako postupno otvara mjesto usvajanju novih oblika (pregled: Berman, 2009). Cilj je ovog istraživanja ispitati promjene u zastupljenosti konektora ''i'' te vrstama značenjskih odnosa izraženih tim oblikom u pripovjednome diskursu djece predškolske i rane školske dobi. Dodatno će se istražiti razlike u složenosti značenja konektora ''i''. Iz ''Hrvatskoga pripovjednog korpusa'' (Hržica, Kuvač Kraljević i Trtanj, u pripremi) izdvojeni su pripovjedni uzorci 120 djece (po trideset od 4, 6, 8 i 10 godina). Uzorci su prikupljeni uporabom slikovnoga predloška ''Frog, where are you?'' (Mayer, 1969). Pronađene su statističke značajne razlike u omjeru konektora ''i'' u odnosu na ukupan broj iskaza te u značenjima konektora ''i'' s obzirom na dob djece. Broj konektora ''i'' smanjuje se s porastom kronološke dobi, što može sugerirati da odrastanjem djeca usvajaju druga kohezivna sredstva. U skladu s time je i činjenica da se čestotnost ostalih konektora povećava s dobi (primjerice, Berman i Slobin, 1994). Značenja konektora ''i'' mijenjaju se s porastom dobi tako da se ''i'' u izražavanju sukcesivnosti i uzroka-posljedice smanjuje s porastom dobi, dok se ''i'' u simultanosti povećava. Rezultati ovog istraživanja sukladni su drugim istraživanjima (pregled: Akşu-Koç i Aktan, 2018) koja promatraju razlike u repertoaru konektora i značenja te pokazuju kako rana kohezivna sredstava usložnjavanjem značenja otvaraju prostor usvajanju novih oblika.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
HRZZ-UIP-2017-05-6603 - Višerazinski pristup govornom diskursu u jezičnom razvoju (MultiDis) (Hržica, Gordana, HRZZ - 2017-05) ( CroRIS)
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb