Pregled bibliografske jedinice broj: 1029205
Promatranje i bilježenje opažanja kao osnova učenja u biologiji
Promatranje i bilježenje opažanja kao osnova učenja u biologiji, 2019., diplomski rad, diplomski, Prirodoslovno-matematički fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 1029205 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Promatranje i bilježenje opažanja kao osnova učenja u biologiji
(Observation and recording observations as a basis for biology teaching)
Autori
Matić, Ana Marija
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Prirodoslovno-matematički fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
30.09
Godina
2019
Stranica
68
Mentor
Sertić Perić, Mirela
Ključne riječi
istraživačka nastava, aktivno učenje, sposobnost promatranja
(learning by research, active learning, perception skills)
Sažetak
Promatranje i opisivanje odnosa između prirodnih pojava i organizama temelji su istraživačke nastave u vertikali biološkog obrazovanja. Cilj ovog diplomskog rada jest procijeniti i usporediti sposobnost promatranja i bilježenja opažanja među studentima druge godine preddiplomskog studija biologije (N = 96), studentima učiteljskog fakulteta (N = 64) te među učiteljima i nastavnicima prirode i biologije (N = 68), na primjeru promatranja papučice, Paramecium sp. Od ispitanika se zahtijevalo da tijekom 90 minuta promatraju različite mikroskopske preparate papučica te bilježe i ilustriraju rezultate promatranja pomoću strukturiranog protokola za rad. Ukupno je analizirano 2 672 zadatka koji su podvrgnuti analizama točnosti, razine točnosti i razine razumijevanja te su svi crteži i odgovori ispitanika specifično kodirani. Na taj način su se odgovori svih sudionika kategorizirali prema sadržaju te razinama točnosti, naprednog razmišljanja i konceptualnog razumijevanja promatranih bioloških sadržaja. Istraživanjem je utvrđeno kako od svih ispitanih skupina, studenti biologije imaju najdetaljnije zabilježena opažanja te su u najvećem postotku donosili valjane (biološki točne) zaključke o promatranim biološkim sadržajima (staničnoj građi i načinu života papučice). Studenti učiteljskog fakulteta te učitelji i nastavnici biologije pokazali su djelomično konceptualno razumijevanje promatranih bioloških sadržaja te je bilježenje i opisivanje njihovih opažanja i zaključaka u vidu crteža bilo manje detaljno. Smatra se da je to posljedica svakodnevne izloženosti studenata biologije aktualnim biološkim sadržajima i istraživačkom pristupu tijekom fakultetske nastave, koja je u redovnoj fakultetskoj nastavi prirodoslovlja studenata učiteljskog fakulteta i u redovnom radu mnogih nastavnika i učitelja prirode i biologije zastupljena u manjoj mjeri. Izgledno je da je na rezultate ovog istraživanja utjecala i kvaliteta zadataka u protokolu za rad. Kako bi i studenti i učenici i nastavnici prirode i biologije razvijali vještine promatranja i bilježenja opažanja bioloških sadržaja, te aktivnosti trebaju biti kontinuirano primjenjivane tijekom poučavanja biologije i na diplomskoj razini obrazovanja, posebno nastavničkih usmjerenja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Biologija, Interdisciplinarne prirodne znanosti, Pedagogija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Prirodoslovno-matematički fakultet, Zagreb
Profili:
Mirela Sertić Perić
(mentor)