Pregled bibliografske jedinice broj: 1024890
Iluminirani rukopisi tzv. Ada grupe, tj. Dvorske škole Karla Velikog
Iluminirani rukopisi tzv. Ada grupe, tj. Dvorske škole Karla Velikog, 2019., diplomski rad, preddiplomski, Odjel za povijest umjetnosti, Zadar
CROSBI ID: 1024890 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Iluminirani rukopisi tzv. Ada grupe, tj. Dvorske škole Karla Velikog
(The Illuminated Manuscripts of the so-called Ada group, ie. the Court School of Charlemagne)
Autori
Radoš, Lucija
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, preddiplomski
Fakultet
Odjel za povijest umjetnosti
Mjesto
Zadar
Datum
04.10
Godina
2019
Stranica
42
Mentor
Josipović, Ivan
Ključne riječi
iluminirani rukopisi, Karlo Veliki, Aachen, karolinška renesansa, zapadna Europa, Ada grupa ili Dvorska škola Karla Velikoga
(illuminated manuscripts, Charlemagne, Aachen, Carolingian Renaissance, Western Europe, Ada Group or the Court School of Charlemagne)
Sažetak
Kako sam naziv kaže, iluminirani rukopisi tzv. Ada grupe ili Dvorske škole Karla Velikoga pripadaju povijesnom razdoblju djelovanja istoimenog cara, a rad te grupe, tj. škole, smješta se u vremenski period od 781. ili 783. godine, pa do kraja trećeg desetljeća 9. stoljeća, tj. najkasnije do 827. godine. Ipak, cijela grupa rukopisa najvjerojatnije je nastala još za života Karla Velikoga, dakle prije njegove smrti 814. godine, pa je to najstarija potvrđena grupa iluminiranih rukopisa u karolinškoj umjetnosti. Drži se da je mjesto nastanka svih tih kodeksa dvorski skriptorij grada Aachena. Ada grupu trenutno čini sedam rukopisa, a to su: Godescalkov evanđelistar, Adin evanđelijar, Dagulfov psaltir, Evanđelijar iz Centule, Evanđelijar iz Lorscha, Harley evanđelijar i Evanđelijar iz Saint-Médard de Soissonsa, te jedan fragment, čija pripadnost ovoj grupi još uvijek nije sa sigurnošću utvrđena, a riječ je o fragmentu iz londonskog British Museuma s prikazom Navještenja Zahariji. Stilski izričaj grupe velikim se dijelom zasniva na linearnom karakteru osnovnog crteža te bogatim i zasićenim kolorističkim obojenjima. Razvoj stila moguće je pratiti od prvih reprezentativnih prikaza u Godescalkovu evanđelistaru, koje odlikuju izražena linearnost i strogi geometrijski oblici, do simboličnih prikaza alegorijâ u Evanđelijaru iz Saint-Médard de Soissonsa, gdje je majstor pokušao uspostaviti privid dubine prostora korištenjem linearne, a ne više obrnute, perspektive. Cijeli razvojni put stila ove škole ogleda se u spoju ranijih utjecaja i uzora, donoseći tako na prostor zapadne Europe novi izričaj nastao na temeljima starih oblikovnih formi. Iza nastanka svih tih rukopisa uvijek se može osjetiti lik samog vladara koji je imao ulogu glavne pokretačke sile, što je i dokazao svojim zalaganjem za umjetnost i kulturu toga vremena, a to se ponajbolje vidi u fenomenu tzv. karolinške renesanse.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti