Pregled bibliografske jedinice broj: 1024127
Zašto su izvršne funkcije ključne vještine suvremenog čovjeka
Zašto su izvršne funkcije ključne vještine suvremenog čovjeka // Studentska konferencija PsihOs fest- „Od istraživanja do prakse“
Osijek, Hrvatska, 2019. str. 1-1 (pozvano predavanje, domaća recenzija, sažetak, stručni)
CROSBI ID: 1024127 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Zašto su izvršne funkcije ključne vještine suvremenog čovjeka
(Why are executive function skills essential in modern living)
Autori
Vučković, Sandra
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, stručni
Skup
Studentska konferencija PsihOs fest- „Od istraživanja do prakse“
Mjesto i datum
Osijek, Hrvatska, 22.02.2019. - 23.02.2019
Vrsta sudjelovanja
Pozvano predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
izvršne funkcije ; adaptivno ponašanje ; intervencija ; prevencija
(executive functions ; adaptive behavior ; intervention ; prevention)
Sažetak
Izvršne funkcije se u najširem smislu mogu definirati kao kognitivni procesi višeg reda koji omogućuju ljudima sudjelovanje u svrhovitom i cilju usmjerenom ponašanju. Konkretnije, izvršne funkcije uključuju sposobnost planiranja, zadržavanja ili preusmjeravanja pažnje, upravljanja vlastitim mislima, ponašanjem i osjećajima, i inhibiranja dominantnog odgovora kako bi pojedinac postigao određeni cilj ili odložio zadovoljenje određenih potreba. S obzirom da se ovo područje ljudske kognicije intenzivnije istražuje tek u posljednjih desetak godina, cilj ovog izlaganja je predstaviti važnost uloge izvršnih funkcija u adaptivnom ponašanju pojedinca kroz životni vijek, od djetinjstva preko adolescencije sve do odrasle dobi. Također će se prikazati dio provedbe longitudinalnog istraživanja pod nazivom „Problemi u ponašanju djece školske dobi: Uloga izvršnih funkcija, individualnih, obiteljskih i genetskih čimbenika-ECLAT“, u kojem sudjeluju djeca osnovnoškolske dobi i njihovi roditelji s područja grada Osijeka. Naime, uspostavljanje pozitivnih interpersonalnih odnosa s vršnjacima i odraslima te razvoj vještina samoregulacije ponašanja i emocija predstavljaju važne razvojne zadatke za djecu koja se nalaze na početku osnovnoškolskog obrazovanja. Djeca koja nisu spremna savladati ove razvojne izazove su u riziku od pojave različitih teškoća u razvoju. Prijašnja istraživanja pokazuju da se izvršne funkcije mogu uvježbavati, a rezultati ovog longitudinalnog istraživanja upućuju na to da se intervencije trebaju usmjeriti na trening izvršnih funkcija kod djeteta u ranoj dobi kako bi se postigli optimalni učinci. Primjerice, dosadašnja istraživanja pokazuju da trening izvršnih funkcija ima pozitivne učinke na razvoj radnog pamćenja i kognitivne fleksibilnosti, što zauzvrat može djelovati kao zaštitni čimbenik za razvoj različitih ponašajnih problema u adolescenciji i odrasloj dobi. Zaključuje se da su izvršne funkcije neophodne u svakodnevnom životu jer omogućuju ostvarenje dobrih interpersonalnih odnosa, ali i akademskog uspjeha i uspješnosti u poslu te na taj način doprinose povećanoj kvaliteti života pojedinca.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
IZIP-2016-81
HRZZ- IP-2016-06-3917
Ustanove:
Filozofski fakultet, Osijek
Profili:
Sandra Brezetić
(autor)