Pregled bibliografske jedinice broj: 1020315
Od miša do krtice: rječnička raznolikost djece predškolske i rane školske dobi
Od miša do krtice: rječnička raznolikost djece predškolske i rane školske dobi // Dijete i jezik danas - Dijete i jezični identiteti - knjižica sažetaka
Osijek, Hrvatska, 2019. str. 40-40 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1020315 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Od miša do krtice: rječnička raznolikost djece predškolske i rane školske dobi
(From mouse to mole: lexical diversity in preschool and early school-aged children)
Autori
Hržica, Gordana ; Kuvačić, Lucija ; Trtanj, Ivana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Dijete i jezik danas - Dijete i jezični identiteti - knjižica sažetaka
/ - , 2019, 40-40
Skup
IX. međunarodni znanstveni skup Dijete i jezik danas Dijete i jezični identiteti
Mjesto i datum
Osijek, Hrvatska, 12.09.2019. - 14.09.2019
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
rječnička raznolikost, leksičke mjere, govoreni jezik
(lexical diversity, lexical measures, spoken language)
Sažetak
Razvoj aktivnoga rječnika moguće je mjeriti mjerama rječničke raznolikosti (Malvern i sur. 2004). No, najčešće rabljene mjere broj natuknica (engl. number of different words – NDW) ili omjer različnica i pojavnica (engl. type-token ratio – TTR) pokazale su metodološka ograničenja zbog svoje ovisnosti o duljini jezičnoga uzorka (transkripta) te su osmišljene nove (primjerice, VOCabulary Diversity – D ili Moving average TTR – MATTR ; pregled: McCarthy i Jarvis 2010). Nema sporazuma o najboljoj mjeri, a validacija mjera većinom je provedena na pisanim tekstovima te na engleskom jeziku (Hržica i Roch 2019). Ovim se istraživanjem željelo istražiti mogu li mjere rječničke raznolikosti razlikovati pripovjedne uzorke djece različite dobi. Uzorak je činilo 157 ispitanika u četiri dobne skupine: (1) od 3 ; 00 do 5 ; 11, (2) od 6 ; 00 do 7 ; 11, (3) od 8 ; 00 do 9 ; 11 te (4) od 10 ; 00 do 11 ; 03. S pomoću slikovnice Frog, where are you? (Mayer 1969.) ispitanici su ispričali priču. Izračunate su mjere NDW, TTR, D i MATTR. Deskriptivni podatci istraživanja pokazuju da stupanj rječničke raznolikosti mjeren svim mjerama raste s dobi. Međutim, neke mjere (TTR, MATTR) bolje su razlikovale skupine. Rezultati Kruskal-Wallis testa pokazuju da je NDW razlikovao skupinu 1 od 2 i 3 (H=-42, 964, p<0, 01 ; H=-35, 143, p<0, 01). Mjera D razlikuje skupinu 4 od 1 i 2 (H=-46, 262, p<0, 01 ; H=-38, 895, p<0, 01), dok TTR razlikuje skupinu 4 od 1, 2 i 3 (H=-30, 778, p<0, 05 ; H=-32, 179, p<0, 01 ; H=-31, 915, p<0, 05). Mjera MATTR razlikuje skupinu 4 od 1 i 2 (H=-54, 369, p<0, 01 ; H=-44, 903, p<0, 01), zatim 1 od 3 (H=-36, 654, p<0, 01), 2 od 3 (H=-27, 188, p<0, 05), ali ne i 1 i 2 te 3 i 4. S obzirom na to da su takve razlike među skupinama preduvjet procjene, rezultati upućuju na prikladnost nekih mjera za procjenu rječničke raznolikosti djece predškolske i rane školske dobi. Također, doprinose i međunarodnim istraživanjima o pouzdanosti i valjanosti takvih mjera na podatcima o govorenom jeziku.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Logopedija
POVEZANOST RADA
Projekti:
HRZZ-UIP-2017-05-6603 - Višerazinski pristup govornom diskursu u jezičnom razvoju (MultiDis) (Hržica, Gordana, HRZZ - 2017-05) ( CroRIS)
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb,
Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti, Osijek