Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1020315

Od miša do krtice: rječnička raznolikost djece predškolske i rane školske dobi


Hržica, Gordana; Kuvačić, Lucija; Trtanj, Ivana
Od miša do krtice: rječnička raznolikost djece predškolske i rane školske dobi // Dijete i jezik danas - Dijete i jezični identiteti - knjižica sažetaka
Osijek, Hrvatska, 2019. str. 40-40 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)


CROSBI ID: 1020315 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Od miša do krtice: rječnička raznolikost djece predškolske i rane školske dobi
(From mouse to mole: lexical diversity in preschool and early school-aged children)

Autori
Hržica, Gordana ; Kuvačić, Lucija ; Trtanj, Ivana

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni

Izvornik
Dijete i jezik danas - Dijete i jezični identiteti - knjižica sažetaka / - , 2019, 40-40

Skup
IX. međunarodni znanstveni skup Dijete i jezik danas Dijete i jezični identiteti

Mjesto i datum
Osijek, Hrvatska, 12.09.2019. - 14.09.2019

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija

Ključne riječi
rječnička raznolikost, leksičke mjere, govoreni jezik
(lexical diversity, lexical measures, spoken language)

Sažetak
Razvoj aktivnoga rječnika moguće je mjeriti mjerama rječničke raznolikosti (Malvern i sur. 2004). No, najčešće rabljene mjere broj natuknica (engl. number of different words – NDW) ili omjer različnica i pojavnica (engl. type-token ratio – TTR) pokazale su metodološka ograničenja zbog svoje ovisnosti o duljini jezičnoga uzorka (transkripta) te su osmišljene nove (primjerice, VOCabulary Diversity – D ili Moving average TTR – MATTR ; pregled: McCarthy i Jarvis 2010). Nema sporazuma o najboljoj mjeri, a validacija mjera većinom je provedena na pisanim tekstovima te na engleskom jeziku (Hržica i Roch 2019). Ovim se istraživanjem željelo istražiti mogu li mjere rječničke raznolikosti razlikovati pripovjedne uzorke djece različite dobi. Uzorak je činilo 157 ispitanika u četiri dobne skupine: (1) od 3 ; 00 do 5 ; 11, (2) od 6 ; 00 do 7 ; 11, (3) od 8 ; 00 do 9 ; 11 te (4) od 10 ; 00 do 11 ; 03. S pomoću slikovnice Frog, where are you? (Mayer 1969.) ispitanici su ispričali priču. Izračunate su mjere NDW, TTR, D i MATTR. Deskriptivni podatci istraživanja pokazuju da stupanj rječničke raznolikosti mjeren svim mjerama raste s dobi. Međutim, neke mjere (TTR, MATTR) bolje su razlikovale skupine. Rezultati Kruskal-Wallis testa pokazuju da je NDW razlikovao skupinu 1 od 2 i 3 (H=-42, 964, p<0, 01 ; H=-35, 143, p<0, 01). Mjera D razlikuje skupinu 4 od 1 i 2 (H=-46, 262, p<0, 01 ; H=-38, 895, p<0, 01), dok TTR razlikuje skupinu 4 od 1, 2 i 3 (H=-30, 778, p<0, 05 ; H=-32, 179, p<0, 01 ; H=-31, 915, p<0, 05). Mjera MATTR razlikuje skupinu 4 od 1 i 2 (H=-54, 369, p<0, 01 ; H=-44, 903, p<0, 01), zatim 1 od 3 (H=-36, 654, p<0, 01), 2 od 3 (H=-27, 188, p<0, 05), ali ne i 1 i 2 te 3 i 4. S obzirom na to da su takve razlike među skupinama preduvjet procjene, rezultati upućuju na prikladnost nekih mjera za procjenu rječničke raznolikosti djece predškolske i rane školske dobi. Također, doprinose i međunarodnim istraživanjima o pouzdanosti i valjanosti takvih mjera na podatcima o govorenom jeziku.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Logopedija



POVEZANOST RADA


Projekti:
HRZZ-UIP-2017-05-6603 - Višerazinski pristup govornom diskursu u jezičnom razvoju (MultiDis) (Hržica, Gordana, HRZZ - 2017-05) ( CroRIS)

Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb,
Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti, Osijek

Profili:

Avatar Url Ivana Trtanj (autor)

Avatar Url Gordana Hržica (autor)


Citiraj ovu publikaciju:

Hržica, Gordana; Kuvačić, Lucija; Trtanj, Ivana
Od miša do krtice: rječnička raznolikost djece predškolske i rane školske dobi // Dijete i jezik danas - Dijete i jezični identiteti - knjižica sažetaka
Osijek, Hrvatska, 2019. str. 40-40 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
Hržica, G., Kuvačić, L. & Trtanj, I. (2019) Od miša do krtice: rječnička raznolikost djece predškolske i rane školske dobi. U: Dijete i jezik danas - Dijete i jezični identiteti - knjižica sažetaka.
@article{article, author = {Hr\v{z}ica, Gordana and Kuva\v{c}i\'{c}, Lucija and Trtanj, Ivana}, year = {2019}, pages = {40-40}, keywords = {rje\v{c}ni\v{c}ka raznolikost, leksi\v{c}ke mjere, govoreni jezik}, title = {Od mi\v{s}a do krtice: rje\v{c}ni\v{c}ka raznolikost djece pred\v{s}kolske i rane \v{s}kolske dobi}, keyword = {rje\v{c}ni\v{c}ka raznolikost, leksi\v{c}ke mjere, govoreni jezik}, publisherplace = {Osijek, Hrvatska} }
@article{article, author = {Hr\v{z}ica, Gordana and Kuva\v{c}i\'{c}, Lucija and Trtanj, Ivana}, year = {2019}, pages = {40-40}, keywords = {lexical diversity, lexical measures, spoken language}, title = {From mouse to mole: lexical diversity in preschool and early school-aged children}, keyword = {lexical diversity, lexical measures, spoken language}, publisherplace = {Osijek, Hrvatska} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font