Pregled bibliografske jedinice broj: 1017039
Učinkovitost strukturirane edukacije osoba sa šećernom bolešću
Učinkovitost strukturirane edukacije osoba sa šećernom bolešću // Medicina Fluminensis, 55 (2019), 3; 260-273 (međunarodna recenzija, članak, stručni)
CROSBI ID: 1017039 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Učinkovitost strukturirane edukacije osoba sa
šećernom bolešću
(Effectiveness of structured education for patients
with diabetes)
Autori
Belančić, Andrej ; Karanfilovski, Anita ; Čituljski, Lara ; Rapaić, Jelena ; Klobučar Majanović, Sanja
Izvornik
Medicina Fluminensis (1847-6864) 55
(2019), 3;
260-273
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, stručni
Ključne riječi
Edukacija ; Glikirani hemoglobin A1c ; Samozbrinjavanje ; Šećerna bolest
(Diabetes mellitus ; Education ; Glycated hemoglobin A1c ; Self-management)
Sažetak
Cilj: Procijeniti učinkovitost strukturirane edukacije za osobe sa šećernom bolešću po pitanju napretka u znanju i redukcije glikiranog hemoglobina HbA1c. Ispitanici i metode: Istraživanje je obuhvatilo ukupno 102 pacijenta (20 sa šećernom bolesti tipa 1 i 82 sa šećernom bolesti tipa 2), prosječne dobi 60 godina (20 – 80 godina), koji su u periodu od srpnja 2017. do siječnja 2018. bili upućeni u Dnevnu bolnicu za endokrinologiju, dijabetes i bolesti metabolizma Kliničkog bolničkog centra Rijeka s ciljem provođenja grupne strukturirane edukacije za osobe sa šećernom bolešću. Polaznici su zamoljeni da ispune upitnik prije početka edukacije te po njenu završetku. Upitnik se sastojao od 12 pitanja, od kojih je 11 bilo po principu točnog/netočnog odgovora, dok se posljednje pitanje iz upitnika odnosilo na pacijentovu samoprocjenu educiranosti o šećernoj bolesti (Tablica 1). Vrijednost glikiranog hemoglobina HbA1c mjerena je inicijalno te 3 mjeseca po provedenoj edukaciji. Za statističku obradu podataka korišteni su Microsoft Excel (Microsoft Office), MedCalc v12.1.3 (MedCalc Software bvba, Ostend, Belgium) i Statistica v13.3 (StatSoft Inc., Tulsa, Oklahoma, United States), a razina statističke značajnosti procijenjena je na P < 0, 05. Rezultati: Po završenoj edukaciji značajno se povisio broj postignutih točnih odgovora (4, 1 ± 2, 3 vs 9, 3 ± 1, 6, P < 0, 001), snizila se vrijednost glikiranog hemoglobina HbA1c (8, 0 ± 1, 8 % vs 7, 1 ± 1, 3 %, P < 0, 001) te utrostručio broj polaznika koji su za sebe smatrali da su adekvatno educirani o šećernoj bolesti (28, 4 % vs 84, 3 %, P < 0, 001). Zaključci: Po provedenoj edukaciji zabilježen je značajan napredak u znanju, popraćen redukcijom glikiranog hemoglobina HbA1c od 0, 9 %, čime je dokazana učinkovitost strukturirane edukacije.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Temeljne medicinske znanosti
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Medicinski fakultet, Rijeka,
Klinički bolnički centar Rijeka
Profili:
Sanja Klobučar-Majanović
(autor)
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Scopus