Pregled bibliografske jedinice broj: 101686
Rizični i zaštitni čimbenici u školskom okruženju kao temelji uspješnije prevencije poremećaja u ponašanju djece i mladih
Rizični i zaštitni čimbenici u školskom okruženju kao temelji uspješnije prevencije poremećaja u ponašanju djece i mladih // Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 38 (2002), 1; 1-12 (međunarodna recenzija, članak, pregledni)
CROSBI ID: 101686 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Rizični i zaštitni čimbenici u školskom okruženju kao temelji uspješnije prevencije poremećaja u ponašanju djece i mladih
(The risk and protective factors in school environment as the base of behavior disorders prevention in children and youth)
Autori
Kranželić-Tavra, Valentina
Izvornik
Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja (1331-3010) 38
(2002), 1;
1-12
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, pregledni
Ključne riječi
djeca i mladi; rizični i zaštitni čimbenici; školsko okruženje; uspješne škole; prevencija poremećaja u ponašanju
(children and youth; risk and protective factors; school environment; effective schools; prevention; behavior disorders)
Sažetak
Kako djeca odrastaju, njihovo izlaganje višestrukim okruženjima također postaje veće, a etiologija poremećaja u ponašanju postaje sve zamršenija. Iako obitelji zadržavaju ključnu ulogu u razvoju, škola postaje glavni socijalizacijski kontekst, a jača i utjecaj vršnjačke grupe. Važna obilježja za osnovnoškolsku djecu i mlade uključuju akademski i socijalni razvoj, odnose sa članovima obitelji i vršnjacima, i sposobnost odgovarajućeg ponašanja u različitim okruženjima (prema Murray, Guerra, Williams, 1997). Iako se različito navode, rizični i zaštitni čimbenici za razvoj poremećaja u ponašanju djece i mladih uglavnom se svrstavaju na tri razine, individualnu, razinu užeg okruženja (obitelj, vršnjaci, škola, susjedstvo, lokalna zajednica) i razinu šireg okruženja (društvo i zajednica u cjelini). Kako se u radu govori o školskom okruženju tako se navode rizični i zaštitni čimbenici na strani djeteta i oni na strani školskog okruženja. Paralelno s istraživanjima čimbenika koji utječu na pojavu rizičnih ponašanja u školskom okruženju, razvijaju se i istraživanja o uspješnim školama. Deskriptivne studije otkrivaju specifične mehanizme koji su povezani sa školama koje omogućavaju svojim učenicima bolje akademsko postignuće od onog očekivanog na temelju njihovih karakteristika (Hawkins, 1997). Uz različita viđenja uspješnih škola, predstavljen će biti i koncept kvalitetne škole (Glasser, 2001). Saznanja o rizičnim i zaštitnim čimbenicima u školskom okruženju te o modelima uspješnih i kvalitetnih škola mogu poslužiti kao temelji izradi preventivne strategije, ali i izradi programa prevencije kao operacionalnog dijela te strategije.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
Profili:
Valentina Kranželić
(autor)
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Scopus
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- Excerpta Medica
- Sociological Abstracts
- Special education needs abstracts
- ECER-ERIC
- Content pages in education
- PsychInfo