Pregled bibliografske jedinice broj: 1016469
KURIKULUMSKI PRISTUP OBLIKOVANJU PROFESIONALNOGA OSNOVNOGA GLAZBENOG OBRAZOVANJA
KURIKULUMSKI PRISTUP OBLIKOVANJU PROFESIONALNOGA OSNOVNOGA GLAZBENOG OBRAZOVANJA, 2018., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 1016469 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
KURIKULUMSKI PRISTUP OBLIKOVANJU PROFESIONALNOGA OSNOVNOGA GLAZBENOG OBRAZOVANJA
(CURRICULAR APPROACH TO PROFESSIONAL ELEMENTARY MUSIC EDUCATION DESIGN)
Autori
Matoš, Nikolina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Filozofski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
06.12
Godina
2018
Stranica
472
Mentor
Dobrota, Snježana
Ključne riječi
oblikovanje kurikuluma ; kurikulumski pristup ; glazbeno obrazovanje ; učenje glazbe ; osnovna glazbena škola ; glazbenoobrazovni sustav ; metode intonacije ; solfeggio
(curriculum design ; curriculum approach ; curricular reform ; curriculum standards ; formal/professional music education system ; elementary music school ; ear training (solfège) ; ear training systems)
Sažetak
Teorijsko-analitički dio doktorske disertacije donosi prikaz profesionalnoga osnovnog glazbenog obrazovanja te njegovu analizu iz kurikulumske perspektive. Analiza je uključila pregled ključnih kurikulumskih pojmova i teorija sagledanih iz konteksta glazbenoga obrazovanja, usporedbu hrvatskoga glazbenoobrazovnog sustava s inozemnim sustavima te poseban osvrt na stjecanje kompetencije profesionalnoga glazbenika i u tom okviru, usvajanje glazbenoga jezika. Analiza je rezultirala prepoznavanjem dominirajućih kurikulumskih pristupa prisutnih u hrvatskom glazbenoobrazovnom prostoru, identificiranjem znanja i vještina koje se stječu profesionalnim glazbenim obrazovanjem i naposljetku, definiranjem višestruke uloge i svrhe osnovne glazbene škole u cjelokupnom obrazovanju pojedinca. Empirijsko se istraživanje sastojalo od tri dijela. U prvom su dijelu, temeljem unaprijed postavljenih kriterija, analizirani aktualni planovi i programi osnovnih i srednjih glazbenih škola u Hrvatskoj. U drugom dijelu istraživanja ispitani su stavovi učitelja/nastavnika glazbenih škola i studenata glazbe o ključnim obilježjima glazbenoobrazovnoga sustava na osnovnoškolskoj razini. U trećem je dijelu ostvaren kvazieksperimentalni postupak s dvije usporedne skupine učenika prvoga razreda osnovne glazbene škole, s ciljem usporedbe različitih metoda učenja glazbenoga jezika (relativne i apsolutne metode). Eksperimentalno istraživanje je trajalo dvije godine, a dvije su se različite metode usporedile u pogledu procesa i rezultata poučavanja i učenja. Analiza nastavnih planova i programa u prvom dijelu istraživanja dala je uvid u postojeći kurikulumski pristup glazbenome obrazovanju koji se odražava u dokumentima, a ogleda se u filozofiji zatvorenoga i preskriptivnoga kurikuluma orijentiranog prema nastavnim sadržajima. Usporedbom programa svih umjetničkih predmeta na osnovnoškolskoj i srednjoškolskoj razini, dobiveni su podatci o strukturi i ekstenzitetu programa (načinu i detaljnosti izlaganja sadržaja) i metodologiji njihove izrade. Podatcima drugoga dijela empirijskoga istraživanja dobivene su relevantne informacije o stavovima učitelja/nastavnika glazbenih škola i studenata glazbe o idejnim, sadržajnim i organizacijskim aspektima glazbenoobrazovnoga sustava u Hrvatskoj na osnovnoškolskoj razini (uvjeti upisa, status, satnica i povezanost predmeta, opterećenje učenika i stečene kompetencije po završetku osnovne glazbene škole). Dobiveni su rezultati pokazali da ne postoji statistički značajna razlika između stavova ispitanika s obzirom na spol odnosno da postoji statistički značajna razlika s obzirom na profesionalni status ispitanika. XV Rezultatima trećega dijela istraživanja nije potvrđena statistički značajna razlika u rezultatima između dvije usporedne skupine učenika-ispitanika. Slijedom toga, može se zaključiti kako različite metode intonacije (relativna i apsolutna metoda) jednako doprinose ostvarenju odgojno-obrazovnih ishoda i to po pitanju svih relevantnih glazbeno-kognitivnih operacija, kao što su usvajanje glazbenih/slušnih pojmova i učenje glazbenih obrazaca, zapis glazbenoga diktata, tumačenje notnoga teksta, stvaranje asocijacija između zvuka, imena i notnih simbola, pjevanje s lista i razumijevanje glazbenoteorijskih činjenica. Rezultati svih etapa istraživanja uvelike su proširili spoznaje o kurikulumskom pristupu profesionalnom glazbenom obrazovanju u Hrvatskoj i mogu se nadalje primijeniti, kako u znanstvenim istraživanjima glazbenoobrazovnoga sustava, tako i u glazbenopedagoškoj praksi.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb,
Muzička akademija, Zagreb