Pregled bibliografske jedinice broj: 1014491
Procjena kapaciteta za vjerodostojan iskaz kod djece žrtvi zločina.
Procjena kapaciteta za vjerodostojan iskaz kod djece žrtvi zločina. // Acta Clinica Croatica
Pula, Hrvatska, 2014. str. 67-67 (demonstracija, podatak o recenziji nije dostupan, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1014491 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Procjena kapaciteta za vjerodostojan iskaz kod djece žrtvi zločina.
(Assessing the capacity to provide a credible testimony in children victims of crime.)
Autori
Kocijan-Hercigonja, Dubravka ; Buljan Flander, Gordana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Acta Clinica Croatica
/ - , 2014, 67-67
Skup
54th International Neuropsychiatric Pula Congress
Mjesto i datum
Pula, Hrvatska, 18.06.2014. - 21.06.2014
Vrsta sudjelovanja
Demonstracija
Vrsta recenzije
Podatak o recenziji nije dostupan
Ključne riječi
forenzički intervju ; vjerodostojnost svjedočenja ; djeca
(forensic interview ; credibility of testimony ; children)
Sažetak
Vještaci se često suočavaju sa sljedećim pitanjem: ako su djeca žrtve zločina, imaju li ih sposobnost pružiti istinito svjedočanstvo, njihovo je svjedočenje pod utjecajem drugih, drugim riječima, mogu li biti vjerodostojni svjedoci? Sud ocjenjuje i odlučuje o istinitosti svjedočenja. Međutim, vještaci će utvrditi razinu funkcioniranja djece, sposobnost pamćenja, sposobnost evociranja sjećanja, sposobnost verbalnog izražavanja svojih iskustava i njihov standardni način komunikacije, kao i dječji stil suočavanja sa stresnim iskustvima. Važno je procijeniti socijalno okruženje djeteta, prirodu odnosa djeteta sa počiniteljem i počiniteljev utjecaj na dijete, kao i utjecaj djetetove kulture i okoliša. Osoba koja ocjenjuje djetetov kapacitet treba biti posebno obučena za rad s djecom, vođenje forenzičkog razgovora s djecom i, iznad svega, uzeti u obzir i umanjiti moguću retraumatizaciju koja proizlazi iz samog procesa ispitivanja. Važno je uzeti u obzir okoliš i način ispitivanja te mogućnost da je dijete dodatno traumatizirano brojem obavljenih intervjua. Prije ispitivanja potrebno je prikupiti što više podataka o djetetu općenito, o sumnjivcu zloupotreba, postupak otkrivanja itd. Izgradnja rapporta je ključna za vođenje intervjua i zahtijeva određene vještine vještačenja. Forenzičke procjene provode se prema određenom broju smjernica i upotrebom različitih ljestvica od kojih stručnjaci cijene različite, često sukobljene načine. Međutim, jasno je da jest vrlo je važno analizirati opće i posebne karakteristike izjava, posebne značajke sadržaja, dječja motivacija, kao i sadržaj samog zločina. Često postavljeno pitanje tiče se prijedloga djeteta. Naime, izjava je data pod utjecajem djetetovog socijalnog okruženja ili su pitanja vještaka sugestivna, posebno ako uzmemo u obzir potencijal utjecaj njegovog položaja. Važno je naglasiti neophodnost obrazovanja odgojitelja vještaka u provođenju forenzičkog razgovora s djetetom. Zadaća vještaka uključuje pružanje pomoći. Sud u ocjeni vjerodostojnosti, korištenjem analize i procjena djetetovih sposobnosti i sadržaja djetetovogs vjedočenja, ali prije svega uzimajući u obzir da samo ispitivanje ne bi trebalo dovesti do dodatne traumatizacije.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija