Pregled bibliografske jedinice broj: 1013249
Regionalni tekst dječje književnosti
Regionalni tekst dječje književnosti. Zagreb: Naklada Ljevak, 2013 (monografija)
CROSBI ID: 1013249 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Regionalni tekst dječje književnosti
(Regional Text of Children's Literature)
Autori
Majdenić, Valentina
Ostali urednici
Tomašević, Nives
Vrsta, podvrsta i kategorija knjige
Autorske knjige, monografija, znanstvena
Izdavač
Naklada Ljevak
Grad
Zagreb
Godina
2013
Stranica
389
ISBN
978-953-303-580-2
Ključne riječi
čitanka, udžbenik, zavičajnost, regionalnost, slavonski pisci, recepcija slavonske književnosti
(textbook, course book, native land, regionalism, Slavonian authors, reception of the Slavonian literature)
Sažetak
Knjiga Regionalni tekst dječje književnosti obuhvaća recepciju regionalne komponente u osnovnoškolskim udžbenicima, odnosno zastupljenost i ulogu pojedinoga autora. Zavičajna komponenta ovoga sustava ima svoju bit u onim autorima koji su vezanošću uz zemlju zavičajnoga prostora usustavili svoje individualne i općeljudske egzistencije, ali i potrebu da se u određenim egzistencijalnim trenutcima i onima kojima se adrese više ne nalaze u Slavoniji, vrate u nju tekstom. Stoga su u izbor uključeni autori koji su vezani uz prostor Slavonije mjestom rođenja, školovanja, privatnoga i društvenoga života, zatim oni koji su školovanjem ili jednim dijelom života (zaposlenjem) vezani uz Slavoniju ili oni kojima je mjesto rođenja kao i mjesto školovanja u Slavoniji, ali su veći dio života i poslovnih aktivnosti ostvarili izvan nje. U knjizi se nastojalo upozoriti na važnost istraživanja kulturnoga identiteta kao pogleda na kulturalne prilike prostora, posebice slavonskoga koji se nalazi uz rub, u onome smislu u kojemu se rub promatra kao regionalni odraz u koji se prelijevaju i neki drugi prostori (Mađarska, Sjeverna Bosna, Vojvodina). Knjiga je utvrdila recepciju autora udžbenika prema zavičajnim piscima. Izdvojeni su zavičajni slavonski pisci u osnovnoškolskim udžbenicima i utvrđene sadržajne promjene koje su se u njima dogodile od 1970. do 1989. godine i od 1990. do 2008. godine. Svi događaji unutar tih razdoblja odrazili su se i na obrazovnom planu tako da dolazi do promjena u nastavnome planu i programu, što je djelomice uvjetovalo i kriterij uvrštavanja slavonskih autora u čitanke. Istraživanjem je utvrđeno kako su u analiziranim udžbenicima zastupljeni slavonski pisci od 18. stoljeća do suvremenosti, da se većina tih pisaca javlja u oba analizirana razdoblja, da je mnogo veća zastupljenost njihovih poetskih nego proznih uradaka te kako u njima preteže šaljiva, pejsažna, misaona tematika, a od Domovinskoga rata pojavljuju se i tekstovi domoljubne tematike. Nadalje, uočeno je da zanimanje za neke pisce raste, za neke opada, a neki pisci svoju poziciju zadržavaju i u prvom i u drugom razdoblju. Uočeno je i kako regionalnost nije kriterij pri odabiru pojedinoga pisca za uvrštavanje u čitanke te da se tekstovi slavonskih pisaca kadšto raspoznaju karakterističnim temama i specifičnom leksiku.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti, Osijek
Profili:
Valentina Majdenić
(autor)