Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1012898

Specifične teškoće učenja i cerebralna teorija - uvid u zadatke ravnoteže i motorike


Lenček, Mirjana; Usorac, Mateja; Ivšac Pavliša, Jasmina
Specifične teškoće učenja i cerebralna teorija - uvid u zadatke ravnoteže i motorike // Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 53 (2017), 1; 101-114 doi:10.31299/hrri.53.1.8 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)


CROSBI ID: 1012898 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Specifične teškoće učenja i cerebralna teorija - uvid u zadatke ravnoteže i motorike
(Specific learning impairment and cerebellar theory: Insight into balance and motor tasks)

Autori
Lenček, Mirjana ; Usorac, Mateja ; Ivšac Pavliša, Jasmina

Izvornik
Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja (1331-3010) 53 (2017), 1; 101-114

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni

Ključne riječi
specifične teškoće učenja ; cerebralna na teorija ; ravnoteža ; motorika
(specific learning impairment ; cerebellar theory ; balance ; motor performance)

Sažetak
Među poznatim objašnjenjima disleksije, jedne od najčešćih specifičnih teškoća učenja, jest pretpostavka cerebelarnog nedostatka koju su predložili Nicolson i Fawcett (1996, 1999). Autori teorije smatraju da djeca s disleksijom imaju nedostatnu automatizaciju vještina. Niz istraživača utvrdio je da sposobnost automatizacije ovisi o aktivnosti cerebeluma. Poremećaji u razvoju cerebeluma mogu dovesti do problema u čitanju i pisanju, a ove teškoće predstavljaju ključna obilježja disleksije (kao i drugih specifičnih teškoća učenja) te su u skladu s pretpostavkom o ulozi cerebeluma u jezičnim vještinama. Cerebelum se tradicionalno smatra motoričkim područjem, tako da zadaci ravnoteže i motorike mogu dobro ukazivati na probleme u njegovu funkcioniranju. Cilj ovog istraživanja je utvrditi postoje li razlike u izvođenju zadataka ravnoteže i motorike između skupine učenika sa specifičnim teškoćama učenja (32) i skupine učenika urednog razvoja (32). Istraživanjem se nastojalo utvrditi i postoji li povezanost između vještine čitanja i uspjeha u ravnoteži i motoričkim zadacima kod svih 64- ero ispitanika – učenika četvrtih razreda osnovnih škola u Zagrebu. Svi učenici ispitani su zadacima oblikovanima prema istraživanjima Yap i van der Leij (1994) i Ramusa i suradnika (2003). Rezultati Mann Whitney U testa pokazali su statistički značajne razlike između učenika sa specifičnim teškoćama učenja i učenika urednog razvoja na zadatcima ravnoteže i motoričkih postignuća. Učenici urednog razvoja postižu više ukupne rezultate na zadacima ravnoteže i motorike od učenika sa specifičnim teškoćama učenja. Ovi rezultati podupiru hipotezu cerebelarnog deficita kroz postojanje teškoća u izvođenju zadataka ravnoteže i motoričkih zadataka kod učenika sa specifičnim teškoćama učenja. Prema rezultatima Spearmanovog koeficijenta korelacije vidljivo je da postoji statistički značajna povezanost između uspješnosti rješavanja zadataka ravnoteže i motorike i zadataka čitanja. Daljnja istraživanja omogućila bi jasnije određivanje povezanosti vještine čitanja i postignuća na zadacima ravnoteže kao i veze čitanja i rezultata na motoričkim zadacima. Ona su potrebna i za pojašnjenje razloga i uzroka povezanosti ovih vještina.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Edukacijsko-rehabilitacijske znanosti



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb

Poveznice na cjeloviti tekst rada:

doi

Citiraj ovu publikaciju:

Lenček, Mirjana; Usorac, Mateja; Ivšac Pavliša, Jasmina
Specifične teškoće učenja i cerebralna teorija - uvid u zadatke ravnoteže i motorike // Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 53 (2017), 1; 101-114 doi:10.31299/hrri.53.1.8 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
Lenček, M., Usorac, M. & Ivšac Pavliša, J. (2017) Specifične teškoće učenja i cerebralna teorija - uvid u zadatke ravnoteže i motorike. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 53 (1), 101-114 doi:10.31299/hrri.53.1.8.
@article{article, author = {Len\v{c}ek, Mirjana and Usorac, Mateja and Iv\v{s}ac Pavli\v{s}a, Jasmina}, year = {2017}, pages = {101-114}, DOI = {10.31299/hrri.53.1.8}, keywords = {specifi\v{c}ne te\v{s}ko\'{c}e u\v{c}enja, cerebralna na teorija, ravnote\v{z}a, motorika}, journal = {Hrvatska revija za rehabilitacijska istra\v{z}ivanja}, doi = {10.31299/hrri.53.1.8}, volume = {53}, number = {1}, issn = {1331-3010}, title = {Specifi\v{c}ne te\v{s}ko\'{c}e u\v{c}enja i cerebralna teorija - uvid u zadatke ravnote\v{z}e i motorike}, keyword = {specifi\v{c}ne te\v{s}ko\'{c}e u\v{c}enja, cerebralna na teorija, ravnote\v{z}a, motorika} }
@article{article, author = {Len\v{c}ek, Mirjana and Usorac, Mateja and Iv\v{s}ac Pavli\v{s}a, Jasmina}, year = {2017}, pages = {101-114}, DOI = {10.31299/hrri.53.1.8}, keywords = {specific learning impairment, cerebellar theory, balance, motor performance}, journal = {Hrvatska revija za rehabilitacijska istra\v{z}ivanja}, doi = {10.31299/hrri.53.1.8}, volume = {53}, number = {1}, issn = {1331-3010}, title = {Specific learning impairment and cerebellar theory: Insight into balance and motor tasks}, keyword = {specific learning impairment, cerebellar theory, balance, motor performance} }

Časopis indeksira:


  • Scopus


Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::


  • PsychINFO


Citati:





    Contrast
    Increase Font
    Decrease Font
    Dyslexic Font