Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1011303

Što vrtić ima s tim? Pristup ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju i reprodukcija društvenih nejednakosti u redovnom školovanju: analiza podataka PISA i TIMSS istraživanja


Matković, Teo; Dobrotić, Ivana; Baran, Jelena
Što vrtić ima s tim? Pristup ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju i reprodukcija društvenih nejednakosti u redovnom školovanju: analiza podataka PISA i TIMSS istraživanja // Revija za sociologiju, 49 (2019), 1; 7-35 doi:10.5613/rzs.49.1.1 (recenziran, članak, znanstveni)


CROSBI ID: 1011303 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Što vrtić ima s tim? Pristup ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju i reprodukcija društvenih nejednakosti u redovnom školovanju: analiza podataka PISA i TIMSS istraživanja
(What’s Kindergarten Got to Do with It? Access to Early Childhood Education and Care and Reproduction of Social Inequalities in Regular Education: Analysis of PISA and TIMSS Data)

Autori
Matković, Teo ; Dobrotić, Ivana ; Baran, Jelena

Izvornik
Revija za sociologiju (0350-154X) 49 (2019), 1; 7-35

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni

Ključne riječi
rani i predškolski odgoj i obrazovanje ; PISA ; TIMSS ; reprodukcija društvenih nejednakosti ; kognitivna postignuća
(early childhood education and care, PISA, TIMSS, reproduction of social inequalities, cognitive achievement)

Sažetak
Brojna istraživanja upućuju na važnost ranoga i predškolskog odgoja i obrazovanja (RPOO) za razvoj kognitivnih vještina te njihovu pripremu za školu, pri čemu je učinak RPOO-a, po pravilu, snažniji kod djece iz obitelji nižega socioekonomskog statusa (SES). Empirijske analize o društvenim nejednakostima u pristupu obrazovanju i školskom uspjehu u Hrvatskoj dominantno su se orijentirale na kasnije stadije školovanja, dok područje RPOO-a ostaje nepoznanicom. Cilj ovog rada bio je utvrditi obrasce povezanosti između pohađanja RPOO-a te kognitivnih postignuća u dobi od 10 i 15 godina u Hrvatskoj. Konkretnije, korištenjem podataka prikupljenih za Hrvatsku u okviru više ciklusa PISA i TIMSS istraživanja (2009.–2015.) ispitivalo se postoji li veza između pohađanja RPOO-a i kasnijih kognitivnih vještina iz područja matematike, čitanja i prirodoslovlja (opći doprinos) te razlikuje li se taj učinak s obzirom na SES roditelja (kompenzacijski učinak). Analiza nije poduprla hipotezu o kompenzacijskom učinku, ali je u većini slučajeva utvrđen određeni opći doprinos dugotrajnijeg pohađanja RPOO-a kognitivnim postignućima učenika od petine do desetine raspona jedne “razine znanja” u TIMSS i PISA testovima, a koji se ne može objasniti obrazovanjem ili zanimanjem roditelja, migracijskim podrijetlom, sastavom kućanstva ili obilježjima lokalne sredine. Promatrano u okviru obilježja hrvatskog sustava RPOO-a i ustanovljene velike nejednakosti u učestalosti i trajanju pohađanja programa s obzirom na SES roditelja, rad dodatno ukazuje na mehanizam efektivnog održavanja nejednakosti u obrazovanju u Hrvatskoj, koji daljnja ekspanzija RPOO-a može umanjiti.

Izvorni jezik
Hrvatski



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Pravni fakultet, Zagreb

Profili:

Avatar Url Jelena Baran (autor)

Avatar Url Ivana Dobrotić (autor)

Avatar Url Teo Matković (autor)

Poveznice na cjeloviti tekst rada:

doi hrcak.srce.hr

Citiraj ovu publikaciju:

Matković, Teo; Dobrotić, Ivana; Baran, Jelena
Što vrtić ima s tim? Pristup ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju i reprodukcija društvenih nejednakosti u redovnom školovanju: analiza podataka PISA i TIMSS istraživanja // Revija za sociologiju, 49 (2019), 1; 7-35 doi:10.5613/rzs.49.1.1 (recenziran, članak, znanstveni)
Matković, T., Dobrotić, I. & Baran, J. (2019) Što vrtić ima s tim? Pristup ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju i reprodukcija društvenih nejednakosti u redovnom školovanju: analiza podataka PISA i TIMSS istraživanja. Revija za sociologiju, 49 (1), 7-35 doi:10.5613/rzs.49.1.1.
@article{article, author = {Matkovi\'{c}, Teo and Dobroti\'{c}, Ivana and Baran, Jelena}, year = {2019}, pages = {7-35}, DOI = {10.5613/rzs.49.1.1}, keywords = {rani i pred\v{s}kolski odgoj i obrazovanje, PISA, TIMSS, reprodukcija dru\v{s}tvenih nejednakosti, kognitivna postignu\'{c}a}, journal = {Revija za sociologiju}, doi = {10.5613/rzs.49.1.1}, volume = {49}, number = {1}, issn = {0350-154X}, title = {\v{S}to vrti\'{c} ima s tim? Pristup ranom i pred\v{s}kolskom odgoju i obrazovanju i reprodukcija dru\v{s}tvenih nejednakosti u redovnom \v{s}kolovanju: analiza podataka PISA i TIMSS istra\v{z}ivanja}, keyword = {rani i pred\v{s}kolski odgoj i obrazovanje, PISA, TIMSS, reprodukcija dru\v{s}tvenih nejednakosti, kognitivna postignu\'{c}a} }
@article{article, author = {Matkovi\'{c}, Teo and Dobroti\'{c}, Ivana and Baran, Jelena}, year = {2019}, pages = {7-35}, DOI = {10.5613/rzs.49.1.1}, keywords = {early childhood education and care, PISA, TIMSS, reproduction of social inequalities, cognitive achievement}, journal = {Revija za sociologiju}, doi = {10.5613/rzs.49.1.1}, volume = {49}, number = {1}, issn = {0350-154X}, title = {What’s Kindergarten Got to Do with It? Access to Early Childhood Education and Care and Reproduction of Social Inequalities in Regular Education: Analysis of PISA and TIMSS Data}, keyword = {early childhood education and care, PISA, TIMSS, reproduction of social inequalities, cognitive achievement} }

Časopis indeksira:


  • Scopus


Citati:





    Contrast
    Increase Font
    Decrease Font
    Dyslexic Font