Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 100790

Mentalna karta Europe : vizura zagrebačkih srednjoškolaca


Šakaja, Laura
Mentalna karta Europe : vizura zagrebačkih srednjoškolaca // Etničnost i stabilnost Europe u 21. stoljeću : položaj i uloga Hrvatske / Mežnarić, Silva (ur.).
Zagreb: Institut za migracije i narodnosti (IMIN) ; Jesenski i Turk ; Hrvatsko sociološko društvo, 2002. str. 103-129


CROSBI ID: 100790 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Mentalna karta Europe : vizura zagrebačkih srednjoškolaca
(Mental map of Europe from Zagreb high school youth)

Autori
Šakaja, Laura

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni

Knjiga
Etničnost i stabilnost Europe u 21. stoljeću : položaj i uloga Hrvatske

Urednik/ci
Mežnarić, Silva

Izdavač
Institut za migracije i narodnosti (IMIN) ; Jesenski i Turk ; Hrvatsko sociološko društvo

Grad
Zagreb

Godina
2002

Raspon stranica
103-129

ISBN
953-222-038-0

Ključne riječi
mentalna karta, Europa, preferencije, predodžbe
(mental map, Europe, preferences, images)

Sažetak
S obzirom na to da postoji zajednička kultura, zajednički sustav vrijednosti, sustav znanja članova grupa - postoji isto tako i zajedništvo u percepciji prostora. Zbog činjenice da percipiranu informaciju filtrira određena grupa - zajednička slika koju ta grupa ima o određenome prostoru nije točna replika realnoga prostora, nego je grupna predodžba o prostoru. Upravo takva grupna predodžba o prostoru Europe razmatra se u ovome radu na uzorku od 395 učenika završnih razreda zagrebačkih srednjih škola. Konstruirana na osnovi odgovora ispitanika gdje bi u Europi željeli živjeti, karta upućuje na njihovo mentalno predočavanje Europe. U toj mentalnoj karti pojam "Europa" neosporno nosi visok vrijednosni kod. Ali pritom se mentalno, prema recepciji naših ispitanika, pod "Europom" razumije samo ekonomski i kulturno razvijen te politički, etnopsihološki i vjerski prihvatljiv europski "zapad". U taj cjeloviti prostor, koji se percipira kao Europa te se stoga preferira kao životna destinacija, ne ulazi ni jedna zemlja u tranziciji. S tim zemljama povezani su drugi prostorni kodovi - "istok", "Balkan", "bivša Jugoslavija", "bivši SSSR", "zemlje u tranziciji". Tim se terminima ispitanici ne koriste kao neutralnim oznakama, nego isključivo kao negativnim vrijednosnim kvalifikacijama. Dijelovi Europe označeni tim kvalifikacijama izrazito su nisko vrijednosno kodirani - kao ekonomski i kulturno nerazvijeni te politički i vjerski neprihvatljivi. Stoga se oni unutar mentalnih karata nalaze u opoziciji u odnosu na "prihvatljivu Europu", tj. u odnosu na geografski reduciran prostor Europe koji se doživljava kao "Europa". Iz obrazloženja koja su ispitanici navodili pri izboru, odnosno neizboru zemalja za život iščitavamo vrijednosni sustav mladih Zagrepčana u post-socijalističko doba. Iako u njemu visoko mjesto zauzimaju i kulturne, etnopsihološke, političke vrijednosti, te se visoko vrednuju lijepi krajolici i blaga klima, ipak se - sudeći po anketi - na svijet gleda prvenstveno kroz prizmu ekonomskoga prosperiteta. Podaci pokazuju da je u prostoru koji se percipira kao nepoželjan za život vrlo mali broj zemalja poznat iz vlastitoga iskustva, što navodi na zaključak da je mentalna slika takvoga prostora u cijelosti rezultat informacijskih, obrazovnih, političkih i drugih filtara koji uobličuju negativnu sliku "istoka" Europe.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Sociologija



POVEZANOST RADA


Projekti:
0076004

Ustanove:
Institut za migracije i narodnosti, Zagreb

Profili:

Avatar Url Laura Šakaja (autor)


Citiraj ovu publikaciju:

Šakaja, Laura
Mentalna karta Europe : vizura zagrebačkih srednjoškolaca // Etničnost i stabilnost Europe u 21. stoljeću : položaj i uloga Hrvatske / Mežnarić, Silva (ur.).
Zagreb: Institut za migracije i narodnosti (IMIN) ; Jesenski i Turk ; Hrvatsko sociološko društvo, 2002. str. 103-129
Šakaja, L. (2002) Mentalna karta Europe : vizura zagrebačkih srednjoškolaca. U: Mežnarić, S. (ur.) Etničnost i stabilnost Europe u 21. stoljeću : položaj i uloga Hrvatske. Zagreb, Institut za migracije i narodnosti (IMIN) ; Jesenski i Turk ; Hrvatsko sociološko društvo, str. 103-129.
@inbook{inbook, author = {\v{S}akaja, Laura}, editor = {Me\v{z}nari\'{c}, S.}, year = {2002}, pages = {103-129}, keywords = {mentalna karta, Europa, preferencije, predod\v{z}be}, isbn = {953-222-038-0}, title = {Mentalna karta Europe : vizura zagreba\v{c}kih srednjo\v{s}kolaca}, keyword = {mentalna karta, Europa, preferencije, predod\v{z}be}, publisher = {Institut za migracije i narodnosti (IMIN) ; Jesenski i Turk ; Hrvatsko sociolo\v{s}ko dru\v{s}tvo}, publisherplace = {Zagreb} }
@inbook{inbook, author = {\v{S}akaja, Laura}, editor = {Me\v{z}nari\'{c}, S.}, year = {2002}, pages = {103-129}, keywords = {mental map, Europe, preferences, images}, isbn = {953-222-038-0}, title = {Mental map of Europe from Zagreb high school youth}, keyword = {mental map, Europe, preferences, images}, publisher = {Institut za migracije i narodnosti (IMIN) ; Jesenski i Turk ; Hrvatsko sociolo\v{s}ko dru\v{s}tvo}, publisherplace = {Zagreb} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font