Pregled bibliografske jedinice broj: 1007492
Utjecaj eksternih troškova na formiranje i konsolidaciju robnih tokova u sjevernojadranskom području
Utjecaj eksternih troškova na formiranje i konsolidaciju robnih tokova u sjevernojadranskom području, 2019., doktorska disertacija, Pomorski fakultet, Rijeka
CROSBI ID: 1007492 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Utjecaj eksternih troškova na formiranje i konsolidaciju robnih tokova u sjevernojadranskom području
(Impact of external costs on freight flows formation and consolidation in the Northern Adriatic region)
Autori
Vukić, Luka
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Pomorski fakultet
Mjesto
Rijeka
Datum
31.05
Godina
2019
Stranica
227
Mentor
Poletan Jugović, Tanja
Neposredni voditelj
Slišković, Merica
Ključne riječi
Eksterni troškovi ; Održivi razvitak ; Promet ; Robni tokovi ; Sjevernojadransko područje
(External cost ; Freight flows ; Northern Adriatic region ; Sustainable development ; Traffic)
Sažetak
Problem istraživanja u ovoj disertaciji je analiza utjecaja internalizacije eksternih troškova, odnosno primjene načela aktualne prometne politike Ujedinjenih naroda i Europske unije, na promjene dinamike, intenziteta, strukture i smjerova robnih tokova na prometnim pravcima u sjevernojadranskom području. Analiza potencijalnih promjena u konsolidaciji robnih tokova provedeno je u aktualnim uvjetima prometnog okruženja uzimajući u obzir sjevernojadranske i konkurentne prometne pravce te zajedničko interesno tržište. Istraživanje je provedeno na primjeru intermodalnog, pomorsko-željezničkog prijevoza na prometnim pravcima od Dalekog istoka prema odabranim srednjoeuropskim destinacijama kao interesnom tržištu sjevernojadranskih luka. U istraživanju su korištene statističke metode, metoda Analize omeđivanja podataka – AOMP (Data Envelopment Analysis - DEA) te brojni programski alati (EcoTransIT, Frontier Analyst, itd.). U odnosu na ovako postavljen model, sjevernojadranski prometni pravac prema srednjoeuropskim destinacijama je konkurentniji u odnosu na alternativne, mediteranske i sjevernoeuropske pravce. Odlučnost u provođenju politike održivog razvitka prometa i spremnost sjevernojadranskih luka da pruže barem jednako kvalitetnu prometnu uslugu u odnosu na konkurentne luke preduvjeti su potencijalnog preusmjeravanja robnih tokova prema sjevernojadranskom području. Rezultati istraživanja potvrđuju socio-ekološke kriterije kao relevantne čimbenike formiranja robnih tokova, održivosti i konkurentnosti prometnog pravca, a AOMP kao vjerodostojnu metodu ispitivanja efikasnosti održivog prijevoza. U aplikativnom smislu, doprinos ovoga istraživanja ogleda se u konkretnom modelu predviđanja intenziteta, strukture, dinamike i pravaca robnih tokova koji će se, uvažavanjem eksternih troškova kao čimbenika održivosti, potencijalno konsolidirati na drugačiji način. U uvjetima opće stope rasta pomorskog prometa od 3, 2% do 2022. godine, rezultati istraživanja predviđaju dinamiku rasta robnih tokova u sjevernojadranskim lukama do 25%, a u sjevernoeuropskim lukama istodobno pad intenziteta robnih tokova za 4-5% u odnosu na referentnu 2017. godinu.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Tehnologija prometa i transport
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Pomorski fakultet, Rijeka,
Pomorski fakultet, Split