Pregled bibliografske jedinice broj: 1006834
Teozofija i apstrakcija – utjecaj doktrine na slikarsku praksu
Teozofija i apstrakcija – utjecaj doktrine na slikarsku praksu // Artos: časopis za znanost, umjetnost i kulturu, 5 (2016), 2; 172768, 15 (nije recenziran, članak, stručni)
CROSBI ID: 1006834 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Teozofija i apstrakcija – utjecaj doktrine na
slikarsku praksu
(Theosophy and Abstraction - The Impact of Doctrine
on Painting Practice)
Autori
Kriška, Marko ; Loinjak, Igor
Izvornik
Artos: časopis za znanost, umjetnost i kulturu (1849-4730) 5
(2016), 2;
172768, 15
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, stručni
Ključne riječi
apstraktno slikarstvo ; Blavatsky ; Kandinski ; Maljevič ; Mondrian ; Nova Teozofija ; Teozofija
(abstract painting ; Blavatsky ; Kandinsky ; Malevič ; Mondrian ; New Theosophy ; Theosophy)
Sažetak
Teozofija, kao kompleksan misaoni sustav koji su zastupali pojedinci okupljeni oko Teozofskog društva, u svojoj je razgranatoj primjeni utjecala i na umjetnost. Umjetnici koji su se pri oblikovanju vlastitih umjetničkih poetika oslanjali na bitne postavke teozofije načelno su pripadnici generacija čije se djelovanje smješta u prvu polovicu 20. stoljeća. Teozofija je u to doba na određeni način pripadala duhu vremena i dijelu svjetonazora epohe. Budući da teozofske komponente nije moguće eksplicitno naći u samim umjetničkim djelima, najprije treba pokušati reći nešto o samoj teozofiji i njezinim osnovnim načelima. Ne vodeći se potrebom za kvantitetom u retcima koji će uslijediti nakon općega uvoda u teozofijsku misao više će se pažnje pridati tek trojici umjetnika koji pripadaju velikanima svjetskoga slikarstva svoga doba, a u čijim je djelima moguće iščitavati zasade teozofske misli i filozofije. Bili su to Vasilij Kandinski, Kazimir Maljevič i Piet Mondrian. Analizom dijela tekstova koje su trojica umjetnika napisala, kao i usporedbom ondje iznesenih ideja te onih proklamiranih unutar Teozofskog društva, u radu će se nastojati ukazati na idejnu povezanost umjetnosti Kandinskoga, Maljeviča i Mondriana s teozofijskim naukom.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti