Pregled bibliografske jedinice broj: 100417
Što je skriveno u kemijskoj skici?
Što je skriveno u kemijskoj skici? // XVII. Hrvatski skup kemičara i kemijskih inženjera - Sažetci / Vicković, Ivan (ur.).
Koprivnica: Hrvatsko društvo kemijskih inženjera i tehnologa (HDKI) ; Hrvatsko kemijsko društvo, 2001. (poster, domaća recenzija, sažetak, stručni)
CROSBI ID: 100417 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Što je skriveno u kemijskoj skici?
(What is Hidden in the Chemical Sketch?)
Autori
Kuzmanić Sonja ; Judaš Nenad
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, stručni
Izvornik
XVII. Hrvatski skup kemičara i kemijskih inženjera - Sažetci
/ Vicković, Ivan - Koprivnica : Hrvatsko društvo kemijskih inženjera i tehnologa (HDKI) ; Hrvatsko kemijsko društvo, 2001
Skup
XVII. Hrvatski skup kemičara i kemijskih inženjera
Mjesto i datum
Osijek, Hrvatska, 10.06.2001. - 13.06.2001
Vrsta sudjelovanja
Poster
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
crtež; vještina; obrada podataka; obrazovanje; dijagrami
(sketch; skill; data analysis; education; diagrams)
Sažetak
Crtež je, kao i pismo, jedan od načina razmjene znanja, misli i informacija. Skica (crtež) kemijske aparature star je koliko i sama kemija. Osnovna namjena crteža, zoran prikaz rasporeda i povezanosti elemenata koji tvore aparaturu poradi izbjegavanja nejasnoća i/ili problema koji se mogu pojaviti pri opisu riječima, nije mu se za sve to vrijeme značajno izmjenila. No ima li koristi od kemijskih crteža u nastavi kemije? Crtež kao vještina predstavlja organizirani način operiranja podacima i problemima. Stoga ovladavanje pravilima stvaranja crteža razvija i njeguje osim motoričkih i intelektualne sposobnosti (razumijevanje, primjena, analiza, sinteza i evaluacija znanja). U početku eksperimentalne nastave kemije osnovni cilj je razviti kod učenika (studenta) sposobnost planiranja laboratorijskog vremena i prostora te ga izvještiti u razumijevanju i osmišljavanju pokusa. Kvalitetna skica (uredna, pregledna i prostorno odmjerena) aparature ili nekog njezinog dijela dobra je polazna osnova boljem razumijevanju njihove funkcionalnosti. Vještinu stvaranja shematskih prikaza nedvojbeno je od pomoći pri sistematizaciji znanja kao i sagledavanju kako eksperimentalnih tako i teorijskih problema. Kvalitetan shematski prikaz može izvanredno poslužiti i prilikom valorizacije poznavanja i razumijevanja gradiva. Pregledom raznih knjiga, udžbenika i skripata pronašli smo velik broj nejasnih i nejednako izrađenih crteža. Vrlo su česte i nedosljednosti unutar istog teksta. Razgovori s mnogim učenicima i studentima ukazuju na niz nedosljednosti u prikazu i primjeni crteža u nastavi te na nedostatnu vještinu samih predavača u izradi crteža. Također ne postoje niti pravila o međusobnim omjerima pojedinih dijelova. Pri stjecanju vještine kemijskog crtanja izrazito je korisno početi izradom dvodimenzijskih presjeka. Iskustvo pokazuje da takav pristup koristi razvijanju i razumijevanju odnosa dvo- i trodimenzijskog prostora. Razvoj kemijskog crteža moguće je podijeliti u sljedeće faze: 1) početno planiranje prostora i stvaranje predskice, 2) povlačenje finih pomoćnih linija, 3) povlačenje glavnih linija, njihovo povezivanje i podebljavanje te 4) otklanjanje suvišnih linija zaostalih iz početne faze. Konačno, ovaj edukacijski sadržaj mora biti dobro odmjeren i pažljivo uklopljen u ukupnu strategiju izvedbe nastavnog plana i programa, e kako se ne bi pretvorio u, već viđene i doživljene metode maltretiranja učenika (studenata). Svaki početak je težak, no kasnije stečeno majstorstvo veseli i oplemenjuje dušu.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Kemija
POVEZANOST RADA