Pregled bibliografske jedinice broj: 1003482
Antikonzumerizam kao posljednja faza konzumerizma
Antikonzumerizam kao posljednja faza konzumerizma // MEDIJI I MEDIJSKA KULTURA - EUROPSKI REALITETI. Zbornik radova 3. međunarodnog interdisciplinarnog znanstvenog skupa (Osijek, 4. i 5. svibnja 2017.) / Piližota, Vlasta ; Bestvina Bukvić, Ivana ; Brekalo, Miljenko ; Đukić, Marina ; Engstler, Martin ; Kühnle, Boris Alexander:, Ljubić, Lucija ; Michel, Burkard ; Pavić, Željko ; Petranová, Dana ; Rinsdorf, Lars ; Solík, Martin ; Višňovský, Ján ; Žužul, Ivana (ur.).
Osijek: Akademija za umjetnost i kulturu Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, 2019. str. 495-506 (predavanje, domaća recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 1003482 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Antikonzumerizam kao posljednja faza konzumerizma
(Anticonsumerism as the last stage of consumer culture)
Autori
Pavić, Željko
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
MEDIJI I MEDIJSKA KULTURA - EUROPSKI REALITETI. Zbornik radova 3. međunarodnog interdisciplinarnog znanstvenog skupa (Osijek, 4. i 5. svibnja 2017.)
/ Piližota, Vlasta ; Bestvina Bukvić, Ivana ; Brekalo, Miljenko ; Đukić, Marina ; Engstler, Martin ; Kühnle, Boris Alexander:, Ljubić, Lucija ; Michel, Burkard ; Pavić, Željko ; Petranová, Dana ; Rinsdorf, Lars ; Solík, Martin ; Višňovský, Ján ; Žužul, Ivana - Osijek : Akademija za umjetnost i kulturu Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, 2019, 495-506
ISBN
978-953-8181-09-2
Skup
3. međunarodni interdisciplinarni znanstveni skup Mediji i medijska kultura: europski realiteti
Mjesto i datum
Osijek, Hrvatska, 04.05.2017. - 05.05.2017
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
konzumerizam, antikonzumerizam, postmoderna kultura, antikonzumeristički pokreti, pokret pravedne trgovine
(consumerism, anticonsumerism, postmodern culture, anticonsumeristic movements, Fair Trade movement)
Sažetak
Rad se bavi sociološkom i kulturološkom analizom temeljnih obilježja konzumerističke kulture te antikonzumerističkim kritikama i pokretima koji ju pokušavaju osporiti, a osnovni mu je cilj utvrditi u kojoj mjeri antikonzumerističke kritike i pokreti predstavljaju stvarnu i ostvarivu alternativu konzumerizmu. U prvome se dijelu rada analiziraju različita značenja pojma konzumerizam te faze kroz koje je konzumerizam prošao u svojem dosadašnjem razvoju u razvijenim zapadnim zemljama, a koje vrhunac doživljavaju u današnjoj fazi hiperkonzumerističkog društva. U tomu se smislu konzumerizam definira kao ideologija čiji je neodvojivi dio identitetska funkcija potrošnje i koja sve ljudske i društvene odnose želi komodificirati i svesti na tržišnu razmjenu. Zatim se navode i objašnjavaju različite vrste kritika i diskursa koje nastoje uputiti na štetnost konzumerizma za društveno blagostanje i individualnu sreću i ispunjenje kao i nedostatci tih kritika i diskursa. Na kraju se rada upućuje na paradoksalno obilježje antikonzumerističkih diskursa i aktivnosti, odnosno na to da mnogi od njih potvrđuju temeljne postavke konzumerizma tragajući za autentičnom potrošnjom i romantizirajući sâm čin potrošnje. Temeljem toga može se reći da je antikonzumerizam u osnovi bezopasan za konzumerističku kulturu jer ne dovodi u pitanje njezine najvažnije postavke. Stoga se na kraju rada i zaključuje da danas svaki antikonzumerizam nužno postaje individualizirani konzumerizam. Pri tome autor upućuje i na to da ne treba precjenjivati identitetsku ulogu potrošnje te zanemariti druge i dalje važne izvore identiteta (klasne, rodne, rasne, etničke itd.), odnosno da se globalizirani kapitalizam ne oslanja isključivo na ulogu potrošnje i konzumerističke ideologije u pokušaju stvaranja kompatibilnosti između kulture i socijalne strukture.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Sociologija