Pregled bibliografske jedinice broj: 1003097
Obilježja dječjeg umnog leksikona
Obilježja dječjeg umnog leksikona // Jezik i um / Matešić, Mihaela ; Vlastelić, Anastazija (ur.).
Zagreb: Srednja Europa, 2019. str. 187-200
CROSBI ID: 1003097 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Obilježja dječjeg umnog leksikona
(Characteristics of children's lexicon in primary education)
Autori
Aladrović Slovaček, Katarina ; Agić, Željko
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Jezik i um
Urednik/ci
Matešić, Mihaela ; Vlastelić, Anastazija
Izdavač
Srednja Europa
Grad
Zagreb
Godina
2019
Raspon stranica
187-200
ISBN
978-953-8281-01-3
Ključne riječi
dječji leksik, nastava hrvatskoga jezika, lektira, čitanje, pisanje
(children’s lexis, teaching of Croatian language, obligatory reading list, reading, writing)
Sažetak
Temeljni je cilj nastave hrvatskoga jezika u primarnome obrazovanju razvoj jezično- komunikacijskih sposobnosti pri govornoj i pisanoj uporabi jezika u svim funkcionalnim stilovima. Jedna od važnih sastavnica jezično- komunikacijske kompetencije jest leksička kompetencija koja se definira kao poznavanje i sposobnost korištenja vokabulara nekoga jezika. Iako bi se bogaćenje rječnika trebalo sustavno provoditi kroz sadržaje nastave hrvatskoga jezika, rezultati istraživanja pokazuju da je rječnik današnjih osnovnoškolaca sve siromašniji jer nemaju razvijene čitalačke navike, ali i zato što u svojoj svakodnevnoj jezičnoj produkciji koriste mnoštvo skraćenica, istih ili sličnih riječi u različitim kontekstima smanjujući tako leksičku raznolikost te jezičnu kreativnost i inovativnost. Stoga je cilj ovoga istraživanja opisati leksik učenika u primarnom obrazovanju s obzirom na razvojnu dob te opisati izvanjezične utjecaje (odlazak u knjižnicu, stav prema Hrvatskome jeziku) na njegov razvoj s osobitim osvrtom na leksik obveznih lektirnih djela. Prvi dio istraživanja obuhvaća prikupljanje korpusa u obliku pismenih radova učenika s temom određenom prema Nastavnom planu i programu te dodatnim upitnikom o stavovima prema hrvatskom jeziku kao nastavnom predmetu te pisalačkim i čitalačkim navikama u tri slučajno odabrane osnovne škole (od drugog do osmoga razreda) Republike Hrvatske. U drugome dijelu istraživanja napravila se analiza leksika najčitanijih lektirnih djela u primarnome obrazovanju (po jedno djelo iz svakoga razreda) kako bi se pokazalo kojim se riječima i na koji način kroz jezičnu djelatnost čitanja bogati učenički rječnik. Očekuje se kako će rezultati ovoga istraživanja opisati dječji leksik u primarnome obrazovanju s tendencijom da se u nastavi hrvatskoga jezika u sadašnjem, a osobito u novom kurikulu težište stavi na sustavno poticanje razvoja jezično- komunikacijske kompetencije, ne zanemarujući važnost razvoja leksičke kompetencije na kojoj se temelji sva pisana i govorena komunikacija.
Izvorni jezik
Hrvatski