Pregled bibliografske jedinice broj: 999603
Nova medijska realnost: lažne, "prave" i satirične vijesti
Nova medijska realnost: lažne, "prave" i satirične vijesti // Mediji civilnog društva kao alternativa medijskom populizmu, senzacionalizmu i lažnim vestima / Gruhonjić, Dinko ; Valić Nedeljković, Dubravka (ur.).
Novi Sad: Filozofski fakultet Univerziteta u Novom Sadu, 2019. str. 65-77
CROSBI ID: 999603 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Nova medijska realnost: lažne, "prave" i satirične
vijesti
(The New Media Reality: Fake, „Real“ and Satirical
News)
Autori
Popović, Helena
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Mediji civilnog društva kao alternativa medijskom populizmu, senzacionalizmu i lažnim vestima
Urednik/ci
Gruhonjić, Dinko ; Valić Nedeljković, Dubravka
Izdavač
Filozofski fakultet Univerziteta u Novom Sadu
Grad
Novi Sad
Godina
2019
Raspon stranica
65-77
ISBN
978-86-6065-514-3
Ključne riječi
informativni mediji ; zabava ; lažne vijesti ; satira
(news media ; entertainment ; fake news ; satire)
Sažetak
Proizvodnja lažnih vijesti danas je jedna od važnih tema na agendi, kako u javnoj sferi općenito, tako i u različitim institucijama koje su uključene u regulaciju javne komunikacije. Dok su lažne vijesti intencionalno fabricirane u svrhu održavanja pozicije moći ili zgrtanja profita, satiriziranje političkih prilika u društvu, barem je do određene mjere, motivirano nekakvim oblikom aktivizma koji uključuje kritičko mišljenje. Stoga je posve neopravdano političku satiru izjednačavati sa lažnim vijestima, jer se na taj način relativizira ozbiljnost problema lažnih vijesti, te istovremeno diskreditira srž satire. Naime, satira je humoristični kritički komentar vrlo realnih postojećih društvenopolitičkih prilika. Oblik satire koji je danas posebno popularan i koji se poistovjećuje sa lažnim vijestima, politička je satira koja parodira žanr vijesti, pri čemu kao izvor uzima medijski konstruirane događaje, dakle izvor su 'prave' vijesti informativnih medija, a ne sama društvena zbilja budući da im je referentna točka parodiranje informativnih medija i glavne protagoniste koji se u njima pojavljuju. U radu će se, prvenstveno, ukazati na temeljnu razliku između lažnih i satiričnih vijesti i njihove društvene funkcije. Pokušat će se identificirati razlozi rasta popularnosti satiričnih vijesti u proizvodnji i recepciji, posebno u kontekstu suvremene medijske produkcije „pravih vijesti“ koju karakterizira napuštanje kritički orijentiranog novinarstva i djelovanja u javnom interesu.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Informacijske i komunikacijske znanosti, Sociologija