Pregled bibliografske jedinice broj: 994883
Osposobljenost časnika palube na upravljačkoj razini i suvremeni tehnološki razvoj brodova
Osposobljenost časnika palube na upravljačkoj razini i suvremeni tehnološki razvoj brodova, 2019., doktorska disertacija, Pomorski fakultet, Rijeka
CROSBI ID: 994883 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Osposobljenost časnika palube na upravljačkoj razini i suvremeni tehnološki razvoj brodova
(Competences of Deck Officers on Management Level and New Technological Developments in Shipping)
Autori
Gundić, Ana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Pomorski fakultet
Mjesto
Rijeka
Datum
01.04
Godina
2019
Stranica
171
Mentor
Zec, Damir
Ključne riječi
procesi, Konvencija STCW, kompetencije, očekivnaja studenata, model of measuring presence of competences
(Processes, STCW Convention, Competences, students’ expectations)
Sažetak
U radu je analiziran utjecaj razvoja tehnologije na sve poslovne procese na brodu te na kompetencije koje su potrebne za obavljanje poslova na upravljačkoj razini. Određene su temeljne značajke procesa na brodu i način na koji se izvršava analiza procesa. Na osnovu navedenog, predložen je način na koji se može odrediti utjecaj uvođenja novih tehnologija na proces, odnosno na izvršitelje radnje, radnje u procesu i način na koji se donose odluke. Osnovni cilj razvoja ovakvog pristupa je prilagodba procesa učenja razvoju tehnologije, predviđanje radnji, unutar procesa, koje se mogu automatizirati i buduća uloga čovjeka u radnjama. Osim toga, osiguralo bi se sustavno praćenje promjena koje nastaju u procesima na brodu, što sadašnjim pristupom nije omogućeno. Otežano praćenje promjena u procesima na brodu i potreba za pravovremenom nadogradnjom postojećih kompetencija i/ili razvijanjem novih kompetencija, koje nastaju kao rezultat razvoja novih tehnologija, doveli su do potrebe za redefiniranjem kompetencija. Prema Međunarodnoj konvenciji o standardima izobrazbe, izdavanju svjedodžbi i držanju straže pomoraca, 1978. (International Convention on Standards of Training, Certification and Watchkeeping for Seafarers - STCW), kompetencije su definirane kao kombinacija znanja, razumijevanja i vještina pojedinca. Propisivanje kompetencija odnosilo se isključivo na osobu, bez analiziranja onoga što se događa u njenoj okolini. U radu je predložena proširena definicija pojma kompetencija. Prema navedenom pristupu, kompetencije se dovode u vezu s radnim procesima na brodu te s uređajima koji se koriste. Osim toga, u Konvenciji STCW su, najvećim dijelom, propisane samo stručne kompetencije. Međutim, jedan od osnovnih preduvjeta za uspješno zapošljavanje je i posjedovanje generičkih kompetencija, koje se, osim u poslu, primjenjuju i u različitim životnim situacijama. Da bi se odredile potrebne generičke kompetencije, analizirani su poslovi na upravljačkoj razini, na LNG i putničkim brodovima. Navedene dvije vrste brodova izabrane su zbog značajno različitih procesa koji se na njima odvijaju i generičkih kompetencija koje su potrebne posadi. Raščlambom poslova, u radu je određena podjela i opis generičkih kompetencija koje su potrebne za obavljanje poslova na upravljačkoj razini, odnosno za poslove zapovjednika i prvog časnika palube: Nakon što su se odredile generičke kompetencije, analizirane su metode procjene posjedovanja kompetencija koje su propisane u Konvenciji STCW. Predloženo je da se propisivanje kriterija za procjenu kompetencija uskladi s Bloomovom taksonomijom. Analizirane su tri vrste obrazovanja: formalno, neformalno i informalno. Poseban naglasak stavljen je na programe neformalnog obrazovanja koji nastaju zbog razvoja tehnologije, specijaliziranih poslova i zato što programi formalnog obrazovanja, vrlo često, nisu usklađeni s ubrzanim razvojem tehnologije. Da bi se utvrdile razlike između kompetencija koje se stječu formalnim obrazovanjem i kompetencija koje se stječu neformalnim obrazovanjem, provedeno je istraživanje na LNG i putničkim brodovima. Istraživanje je provedeno na kompanijama koje upravljaju posadom na ukupno 188 LNG brodova i 161 putničkom brodu. Nakon što su utvrđene razlike, predložene su mjere za smanjenje istih. Kompetencije, koje se stječu formalni obrazovanjem, ne mogu se temeljiti samo na očekivanjima poslodavca, nego i na očekivanjima studenata i potrebama koje su rezultat različitih poslova. Na taj način je studentima omogućeno stjecanje kompetencija koje će im pomoći u ostvarenju njihovih dugoročnih potreba. Kako bi se utvrdila očekivanja studenata, provedeno je istraživanje u četiri države Europske Unije: Španjolskoj, Estoniji, Latviji i Hrvatskoj. Istraživanje je trajalo ukupno dvije akademske godine. Predložen je način mjerenja zastupljenosti kompetencija i udjela vremena koje se troši na stjecanje različitih vrsta kompetencija. Kompetencije su analizirane u IMO predlošcima, studijskim programima i programima neformalnog obrazovanja. Model služi za utvrđivanje postojećeg stanja i jednostavniju nadogradnju i/ili izmjenu postojećih kompetencija i/ili vremena koje se utroši na stjecanje kompetencija.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Tehnologija prometa i transport