Pregled bibliografske jedinice broj: 990748
Učenje jezika - jezična proizvodnja i gramatičke strukture u ranom jezičnom razvoju
Učenje jezika - jezična proizvodnja i gramatičke strukture u ranom jezičnom razvoju // Knjiga sažetaka I. Simpozij "Neuroznanost učenja i pamćenja" " Doprinosi neuroznanosti u tumečenju procesa učenja i pamćenja - preporuke za dionike u obrazovanju " / Razred za medicinske znanosti HAZU (ur.).
Zagreb, 2019. str. 25-26 (predavanje, nije recenziran, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 990748 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Učenje jezika - jezična proizvodnja i gramatičke
strukture u ranom jezičnom razvoju
(Language acquisition - linguistic production
and grammatical structures in early language
development)
Autori
Raffaelli, Ida ; Grubišić, Marina ; Katunar, Daniela ; Čulig, Janja ; Filko, Matea
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Knjiga sažetaka I. Simpozij "Neuroznanost učenja i pamćenja" " Doprinosi neuroznanosti u tumečenju procesa učenja i pamćenja - preporuke za dionike u obrazovanju "
/ Razred za medicinske znanosti HAZU - Zagreb, 2019, 25-26
Skup
18. tjedan mozga: učenje i pamćenje IV. Simpozij o istraživanju i bolestima mozga
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 11.03.2019. - 17.03.2019
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
usvajanje jezika, jezične strukture, komunikacija, pragmatika, hrvatski
(language acquisition, language structures, communication, pragmatics, Croatian)
Sažetak
Dugovječne su rasprave o načelima usvajanja jezika u djece s obzirom na argumente zastupljene formalnim i modularnim teorijama (npr. Chomsky, 1968) o postojanju urođene univerzalne gramatike te uporabnih i funkcionalnih pristupa (npr. Langacker, 1987) koji zagovaraju uporabno i komunikacijski utemeljen pristup usvajanju jezika. Cilj je ovog istraživanja koje se temelji na uporabno- funkcionalnim modelima opisu jezika donijeti preliminarne uvide u načela jezične proizvodnje djece u dobi od 1, 2 do 5 godina s osobitiom obzirom na ustroj i razvoj argumentne rečenične strukture. Teorijski se okvir temelji na tumačenju usvajanja jezika u odnosu na komunikacijsku i pragmatičku jezičnu funkciju te kulturno-tipološke specifičnosti jezika koji se usvaja (Slobin, 198 ; Lucy, 1992 ; Tomasello, 2006). Pod time se podrazumijeva da djeca, bivajući uronjena od najranije dobi u različite komunikacijsko-pragmatičke situacije, usvajaju određene jezične strukture koje im omogućuju funkcionalnu uporabu jezika te kodiranje kulturno-specifičnog znanja o svijetu. Polazeći od teze da svaki dječji iskaz čini određenu značenjsko-pragmatičku cjelinu (Tomasello, 2006:16), ispitivanje usložnavanja iskaza od holofraza do višečlanih argumentnih struktura, dopušta uvide u oblikovanje različitih tipova konstrukcija kojima dijete poima i razumijeva određenu izvanjezičnu situaciju. Očekivani se rezultati odnose na: a) stupnjevitost izgradnje argumentne strukture s obzirom na dob djece, b) morfosintaktička obilježja riječi (npr. Blaži i sur., 2001 ; Kovačević i sur., 2009 ; Hržica, 2012) upotrijebljenih u pojedinim iskazima, c) značenjsko-pragmatičko-gramatičko kodiranje prikazanih izvanjezičnih situacija. Ovim se istraživanjem namjerava zacrtati put u proučavanju jezične proizvodnje u ranom jezičnom razvoju s osobitim obzirom na funkcionalno-pragmatička obilježja dječjeg govora i njihovu neposrednu svezu s oblikovanjem gramatičkih struktura hrvatskoga jezika.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb
Profili:
Ida Raffaelli
(autor)
Marina Grubišić
(autor)
Janja Čulig
(autor)
Daniela Katunar
(autor)
Matea Filko
(autor)