Pregled bibliografske jedinice broj: 989896
Umjetnost kao preobražavanje vremena i prostora. Kupareovo odgonetanje zagonetke umjetnosti
Umjetnost kao preobražavanje vremena i prostora. Kupareovo odgonetanje zagonetke umjetnosti // Riječki teološki časopis, 48 (2016), 2; 199-220 (domaća recenzija, članak, ostalo)
CROSBI ID: 989896 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Umjetnost kao preobražavanje vremena i prostora.
Kupareovo odgonetanje zagonetke umjetnosti
(Art as the Transformation of Time and Space.
Kupareo’s Solution to the Enigma of Art)
Autori
Dodlek, Ivan
Izvornik
Riječki teološki časopis (1330-0377) 48
(2016), 2;
199-220
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, ostalo
Ključne riječi
Rajmund Kupareo ; vremenska nepovezanost (asinkronizam) ; prostorna nedoticajnost (asinkorizam) ; zagonetka umjetnosti ; umjetnički odgoj
(Rajmund Kupareo, temporal separation (asynchronicity) ; spatial separation (“asynkhorism”) ; the enigma of the art ; education in arts)
Sažetak
Hrvatski pjesnik i mislilac o umjetnosti Rajmund Kupareo (1914.-1996.) naglašavao je u svojim estetičkim razmatranjima da se bitne značajke umjetnosti mogu otkriti samo iz iskustva susreta s umjetničkim djelima koja nam u dimenziji umjetničkih simbola priopćavaju ljudske osjećaje, misaone sadržaje i težnje. Umjetnost – prema Kupareu – o temeljnim ljudskim vrijednostima progovara na izvoran i neponovljiv način kojim umjetnik stvara novi umjetnički red utemeljen prije svega na vremenskoj nepovezanosti (kategorija asinkronizma) i prostornoj nedoticajnosti (kategorija asinkorizma) što rezultira estetskim osjećajem vremena i prostora u trima vrstama umjetnosti: riječi, crte i pokreta. Stvarajući nepovezano vrijeme i nedoticajni prostor umjetnik osnovne funkcije vremena i prostora preobražava u viši vrijednosni red unutar kojega ljudski osjećaji i misli postaju nadvremenske i nadprostorne iskazujući na taj način ljudsku težnju za neprolaznim i vječnim. Takvo specifično umjetničko stvaralaštvo vodi prema simboličkoj višeslojnosti umjetnosti koja se u konkretnoj pojavnosti objavljuje kao zagonetka. Pomoć u umnim naporima oko odgonetanja te zagonetke Kupareo vidi u umjetničkom odgoju koji ima biti temeljem cjelovitoga razumijevanja i kompetentnoga tumačenja umjetničkih djela.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filozofija