Pregled bibliografske jedinice broj: 987496
Milo Cipra: Peti gudački kvartet
Milo Cipra: Peti gudački kvartet // Generacija 1906.Zbornik radova s muzikološkog simpozija u povodu 100. obljetnice rođenja Ivana Brkanovića, Mila Cipre i Borisa Papandopula / Gligo, Nikša (ur.).
Zagreb: Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti (HAZU), 2008. str. 93-112
CROSBI ID: 987496 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Milo Cipra: Peti gudački kvartet
(Milo Cipra: The Fifth String Quartet)
Autori
Siriščević, Mirjana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Generacija 1906.Zbornik radova s muzikološkog simpozija u povodu 100. obljetnice rođenja Ivana Brkanovića, Mila Cipre i Borisa Papandopula
Urednik/ci
Gligo, Nikša
Izdavač
Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti (HAZU)
Grad
Zagreb
Godina
2008
Raspon stranica
93-112
ISBN
978-953-154-847-2
Ključne riječi
melodika, ritam, harmonija, forma, simbolika slova
(melody, rhytm, harmony, form, symbolies of letters)
Sažetak
U muzikološkoj literaturi Ciprin se skladateljski opus najčešće dijeli u tri skupine kompozicija. Peti gudački kvartet pripada posljednjoj koja započinje skladbom Sunčev put nastalom 1959. godine. U ovom razdoblju Cipra prihvaća sredstva i glazbeni izraz europske avangarde ; ne napuštajući, međutim, tradicijske elemente, on reducira opseg avangardnih utjecaja i prilagođava ga osobnim sklonostima. Komorni koncept prisutan je u njegovu opusu od samog početka, čak i u skladbama koje nisu pisane za komorne sastave. Cipra je napisao pet gudačkih kvarteta, a između četvrtog i petog proteklo je više od trideset godina. Možda mu je trebalo toliko dugo da se odvaži napustiti klasičnu formu, te da primijeni i u ovom području nove suvremene strukturne koncepte. Kvartet sadrži osam sekcija, označenih slovima od A do H ; podnaslov bi mu, prema autoru, mogao biti "Sve o A B C D". Semantika slova strukturno je ishodište djela ; osim u formalnom pogledu, također i u području melodike, koja je u cijelosti dobivena variranjem osnovnog niza tonova. Slova ujedno označavaju i četiri notne vrijednosti - moguće ih je tražiti na mikroritamskoj razini u postupnom diminuirajućem nizu običnih i iracionalnih notnih vrijednosti ili pak u superponiranju ritmova različite baze, ali isto tako i na makroritamskoj razini u proporcijama pojedinih sekcija. Tako simbolika zahvaća i formalnu i vremensku komponentu koja je u ovoj skladbi iznimno bogata i raznolika.
Izvorni jezik
Hrvatski