Pregled bibliografske jedinice broj: 986560
Ruben Radica: "Prazor", glazbeno-scenski misterij u deset prizora prema istoimenoj poemi Jure Kaštelana
Ruben Radica: "Prazor", glazbeno-scenski misterij u deset prizora prema istoimenoj poemi Jure Kaštelana // Bašćinski glasi : južnohrvatski etnomuzikološki godišnjak, 8 (2004), 1; 31-47 (domaća recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 986560 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Ruben Radica: "Prazor", glazbeno-scenski misterij u deset prizora prema istoimenoj poemi Jure Kaštelana
(Ruben Radica: "Prazor", music-stage mistery in ten scenes according to the same poem by Jure Kaštelan)
Autori
Siriščević, Mirjana
Izvornik
Bašćinski glasi : južnohrvatski etnomuzikološki godišnjak (1330-1128) 8
(2004), 1;
31-47
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
forma, interpretacija teksta, ritam, lajtmotivska modalnost, predigra, prvi prizor - Marija
(form, interpretation of the text, rhythm, leitmotif modality, prelude, the first scene - Marija)
Sažetak
Prazor je glazbeno-scenski misterij nastao prema istoimenoj poemi Jure Kaštelana. Središnja tema Prazora je žrtva, ali on istovremeno obuhvaća i neka druga značenja zbog čega bi mogao biti i rekvijem jednoj ptici, a obzirom na lokalitet u koji je smješten i kojim je aromirana Kaštelanova poezija, moglo bi se govoriti i o mediteranskom rekvijemu. Prema skladatelju, jedini način prenošenja poetskog predloška na glazbenu scenu bio je misterij, dakle, forma koja koristi glazbene i scenske elemente izlaganja sadržaja, dramska uprizorenje pojedinih epizoda, lik pripovjedača, tj. Zborovođe, uzvišenost i patetiku. U interpretaciji teksta skladatelj razlikuje četiri načina: naracija, narativna akcija, akcija i duševno stanje, koje pretače u glazbeni izraz kao: govor, govorno pjevanje (sprechgesang), recitativ i ariju - silabičku i melizmatičku. Ritmika misterija u cijelosti je izvedena iz fonetskih značajki Kaštelanova teksta, pri čemu skladatelj koristi pet mogućnosti zapisa, od jednometarskog okvira do aleatorike. Sustav tonskih visina rabi jedanaest modusa vezanih uz likove radnje, te ga skladatelj naziva lajtmotivska modalnost. Dio Prazora, analiziran u ovome radu - Predigra i prvi prizor Marija, sadrži i ukazuje na jednu od temeljnih i trajnih značajki Radičinog glazbenog govora i izraza, a to je prožimanje i suživot naslijeđenih (u ovom primjeru, citat graduala, tradicijski sinjski napjev) i radikalnih elemenata.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti, Etnologija i antropologija
POVEZANOST RADA
Citiraj ovu publikaciju:
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- RILM: Abstracts of Music Literature Database