Pregled bibliografske jedinice broj: 984546
Petar Bergamo: Gudački kvartet. polifoni postupci i polifoni oblici
Petar Bergamo: Gudački kvartet. polifoni postupci i polifoni oblici // Bašćinski glasi, 11 (2016), 1; 153-179 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 984546 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Petar Bergamo: Gudački kvartet. polifoni postupci i polifoni oblici
(Petar Bergamo: String Quartet. Polyphonic procedures and polyphonic forms.)
Autori
Siriščević, Mirjana
Izvornik
Bašćinski glasi (1330-1128) 11
(2016), 1;
153-179
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
gudački kvartet, sonata, kanon, fuga, passacaglia, novoklasicizam
(string quartet, sonata, canon, fugue, passacaglia, neoclassicism.)
Sažetak
Gudački kvartet Petra Bergama nastao je u vrlo specifičnom skladateljskom trenutku – pri kraju studija kompozicije kada je trebalo dati sintezu dotadašnjih iskustava i kada je, na početku skladateljskog puta, trebalo definirati vlastitu estetiku. Bergamo je pišući ovo djelo sam sebi postavio nekoliko zadataka: shvatiti formu kvarteta kao oslonac a ne ograničenje, uklopiti polifone postupke i oblike u sonatni ciklus te postići, uz autonomiju svakog manjeg dijela, umreženost kompozicije u cjelini. Prvi je stavak Kvarteta slobodno shvaćena sonatna forma u kojoj je prva tema četveroglasna ekspozicija fuge, a istovremeno i četveroglasni kanon što čini odmak od uobičajenih sonatnih fugata. Drugi stavak objedinjuje tri formalna principa – on je kombinacija fuge i passacaglie u okviru trodijelne forme tipa A B A – uz passacagliu se paralelno odvija troglasni kanon u funkciji variranja kontrapunktskog konteksta. Četvrti stavak je rondo tipa A B A C A u kojem je završni dio dvostruka fuga izgrađena na osnovi A i C teme ronda. Tonalitet Petra Bergama je novoklasični sa gotovo stalnom primjenom politonaliteta u harmoniji i polifoniji. Prateći nastojanja skladatelja koji stoje na počecima novoklasicizma dvadesetih godina prošloga stoljeća, i Bergamo u svom Kvartetu sintetizira klasično i moderno dajući ovim djelom snažnog dramatskog i emotivnog naboja značajan doprinos hrvatskoj komornoj glazbi 20. stoljeća.
Izvorni jezik
Hrvatski
Citiraj ovu publikaciju:
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- RILM: Abstracts of Music Literature Database