Pregled bibliografske jedinice broj: 971700
Uloga roditeljske kompetencije i odgojnih postupaka roditelja na pojavu rizičnih ponašanja djece
Uloga roditeljske kompetencije i odgojnih postupaka roditelja na pojavu rizičnih ponašanja djece, 2018., doktorska disertacija, Fakultet prirodoslovno-matematičkih i odgojnih znanosti, Mostar
CROSBI ID: 971700 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Uloga roditeljske kompetencije i odgojnih postupaka roditelja na pojavu rizičnih ponašanja djece
(The role of parental competence and educational practices on the emergence of children's risk behavior)
Autori
Šimić, Katarina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Fakultet prirodoslovno-matematičkih i odgojnih znanosti
Mjesto
Mostar
Datum
25.10
Godina
2018
Stranica
296
Mentor
Ljubetić, Maja
Ključne riječi
odgojni postupci, rizična ponašanja, roditelji, roditeljske kompetencije
(educational practices, risk behavior, parents, parental competence)
Sažetak
Roditeljstvo je kompleksno i sastoji se od niza zadataka, uloga, pravila i odnosa koje roditelji ostvaruju u interakciji s djetetom. U suvremenom društvu od roditelja se očekuje obavljanje niza različitih aktivnosti koje njihovu roditeljsku ulogu čine zahtjevnom i izazovnom stavljajući poseban naglasak na roditeljsku odgovornost. Biti roditelj nije lako, a kako bi se u potpunosti i uspješno ostvario u roditeljskoj ulozi, pedagoški kompetentan roditelj teži novim znanjima, vještinama, sposobnostima i djelotvornoj komunikaciji s djetetom. Pedagoški kompetentan roditelj promišljeno i mudro bira roditeljske odgojne postupke koji doprinose jačanju odnosa s djetetom i preventivno djeluju na pojavu rizičnih ponašanja. U ovom radu, istražena je uloga roditeljske kompetencije i odgojnih postupaka koji (ne)doprinose pojavi rizičnih ponašanja djece osnovnoškolske dobi. S ciljem utvrđivanja samoprocjene roditeljske kompetencije u istraživanju smo koristili Skalu percepcije kompetentnosti roditelja za roditeljsku ulogu (SAKORU), za utvrđivanje latentnih struktura prostora roditeljskih odgojnih postupaka korišten je Alabama upitnik o roditeljstvu, a za utvrđivanje latentnih struktura prostora samoprocjene rizičnih ponašanja djece Upitnik samoprocjene rizičnih ponašanja djece. Polazište istraživanja je uvjerenje kako su učenici 7-ih i 8-ih razreda osnovne škole, čiji se roditelji procjenjuju pedagoški kompetentnima i koji u odgoju primjenjuju primjerene odgojne postupke, manje skloni rizičnim ponašanjima. Rezultati istraživanja ukazuju na značajne razlike u samoprocjeni roditeljskih kompetencija roditelja s obzirom na spol, dob, stručnu spremu i radni status, dok nisu pronađene statistički značajne razlike s obzirom na broj djece u obitelji. Nalazi istraživanja potvrđuju značajnu povezanost između pedagoške kompetencije roditelja i odgojnih postupaka koje primjenjuju. Utvrđena je i značajna povezanost rizičnih ponašanja s obzirom na pojedina sociodemografska obilježja učenika (dob i razred koji učenik pohađa). Dobiveni rezultati mogu poslužiti za bolje razumijevanje roditeljske kompetencije, odgojnih postupaka roditelja i prevencije rizičnih ponašanja djece na ovim prostorima. Istodobno, oni mogu poslužiti kao znanstveno utemeljena osnova za izradu programa obrazovanja roditelja s ciljem jačanja njihove pedagoške kompetencije.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija