Pregled bibliografske jedinice broj: 956311
Pedagogijska perspektiva suvremenog roditeljstva u obitelji koja se mijenja
Pedagogijska perspektiva suvremenog roditeljstva u obitelji koja se mijenja // Pedagogija u vremenu promjena / Slunjski, Edita (ur.).
Zagreb: Element, 2018. str. 66-66 (pozvano predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 956311 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Pedagogijska perspektiva suvremenog roditeljstva u obitelji koja se mijenja
(Pedagogical perspective of contemporary parenthood in a changing family)
Autori
Ljubetić, Maja
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Pedagogija u vremenu promjena
/ Slunjski, Edita - Zagreb : Element, 2018, 66-66
Skup
3. kongres pedagoga s međunarodnim sudjelovanjem: Pedagogija u vremenu promjene
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 13.09.2018. - 14.09.2018
Vrsta sudjelovanja
Pozvano predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
kompetencije, meta-roditeljstvo, promjene, svjesno roditeljstvo
(change, competence, conscious parenting, meta-parenting)
Sažetak
Ma koliko da se promjene događaju postupno, one su uvijek stresne i zahtjevne za obitelj. Pitanje je koliko je obitelj za njih spremna i prilagodljiva i tko joj može pomoći. Reflektirajući se na obitelj, društvene promjene rezultirale su promijenjenom obiteljske strukture, uloga, funkcija, odnosa, percepcije obitelji i roditeljstva i sl. Izazovi suvremenog obiteljskog života su sve dinamičniji i kompleksniji (sve dulje radno vrijeme roditelja, ovisnost o suvremenim tehnologijama, prenošenje zadaća iz profesionalne sfere u obiteljsko okruženje, nesigurna egzistencija, promijenjene roditeljske uloge i sl.) samo su neki od izazova kojima su izloženi roditelji, a koji svakodnevno i učestalo „testiraju“ njihovu pedagošku kompetenciju i roditeljsku odgojnu praksu. Roditeljska pedagoška kompetencija jedan je od ključnih čimbenika prevencije poremećaja u ponašanju djece. U oblikovanju roditeljske pedagoške prakse značajnu ulogu imaju koncepti svjesnog roditeljstva i meta-roditeljstva. Svjesno roditeljstvo, temeljeno na konceptu svjesne usredotočenosti (mindfulness) je posvećeno i predano roditeljstvo naspram površnom i „automatskom“ roditeljstvu u kojem roditelji često nisu svjesni svojih i djetetovih osjećaja kao ni ponašanja, a što rezultira nizom odgojnih šteta. Meta-roditeljstvo, odnosi se na procese mišljenja o roditeljskim strategijama i ponašanjima, a obuhvaća socijalne kognicije povezane s prosudbama o djetetovu odgoju koje se uglavnom događaju prije ili nakon interakcija na relaciji dijete-roditelj. Istraživanje poduzeto na uzorku od 213 majka i 105 očeva te njihove djece osnovnoškolske i srednjoškolske dobi pokazalo je: a) kako se roditelji razvijenijih meta-roditeljskih vještina percipiraju samoefikasnijima u roditeljstvu te usredotočenijima na dijete, b) ustanovljene su razlike majki i očeva u meta- roditeljskim vještinama i svjesnom roditeljstvu te c) utvrđena je povezanost meta-roditeljskih vještina, svjesnog roditeljstva i djetetovih procjena zadovoljstva obitelji. Izazov pedagoškim djelatnicima je osmišljavanje i provedba programa osnaživanja roditelja za roditeljsku ulogu uvažavajući i ove aspekte roditeljstva.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija