Pregled bibliografske jedinice broj: 949047
Svijet kao klepsidra: ontološki status fantastičnoga u "Kući za umorne" Dževada Karahasana
Svijet kao klepsidra: ontološki status fantastičnoga u "Kući za umorne" Dževada Karahasana // Jezik književnosti, znanosti i medija. Zbornik radova sa znanstvenog skupa povodom 80. rođendana akademika Milivoja Solara
Koprivnica: Sveučilište Sjever, 2018. str. 253-268 (predavanje, recenziran, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 949047 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Svijet kao klepsidra: ontološki status fantastičnoga u "Kući za umorne" Dževada Karahasana
(The World as a Clepsydra: The Ontological Status of the Fantastic in Dževad Karahasan's Novel "Kuća za umorne")
Autori
Kos-Lajtman, Andrijana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
Jezik književnosti, znanosti i medija. Zbornik radova sa znanstvenog skupa povodom 80. rođendana akademika Milivoja Solara
/ - Koprivnica : Sveučilište Sjever, 2018, 253-268
ISBN
978-953-7809-67-6
Skup
Znanstveni susreti na Sjeveru - Međunarodni znanstveni skup povodom 80. rođendana akademika Milivoja Solara : Jezik književnosti, znanosti i medija
Mjesto i datum
Koprivnica, Hrvatska, 21.10.2016. - 22.10.2016
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Recenziran
Ključne riječi
društvena zbilja, Dževad Karahasan, fantastično, "Kuća za umorne", ontološki status fantastičnog
(social reality, Dzevad Karahasan, fantastic, Kuća za umorne (House for the tired), ontological status of fantastic)
Sažetak
Kuća za umorne Dževada Karahasana zbirka je priča do sada objavljena u tri izdanja. Rad se bavi posljednjim izdanjem zbirke (Zadužbina Petar Kočić, Banja Luka – Beograd, 2014.), s obzirom da je upravo to izdanje doživjelo autorske promjene te kao takvo predstavlja najcjelovitiju verziju djela. Iako je riječ o pričama koje svoje utemeljenje nalaze u realnom, nefantastičnom svijetu, elementi fantastičnoga dosljedno se javljaju u svakoj od pet priča, s vrlo specifičnim funkcijama. Rad ispituje upravo takve elemente, enklave fantastičnog, razlučujući njihove pojavne oblike (prikaze, neobjašnjive događaje, odsustvo kauzalnih veza itd.), s posebnim osvrtom na funkcije istih. U svim pričama fantastično je vezano uz glavne protagoniste i njihov odnos prema stvarnosti, osobito prema društvenoj zbilji koju – konvencionalnu, normiranu i kolektivnu – pojedinac osjeća stranom, nerazumljivom pa i potpuno besmislenom. Osjećajući se izmještenima iz zbilje kakva im je bliska i znana, likovi Kuće za umorne utječu se fantastičnom kao medijatoru prema nekoj drugačijoj stvarnosti kao drugom licu trajno raspolučenog svijeta. Takav svijet moguće je predočiti principom klepsidre – sata sastavljenog od dviju povezanih posuda čiji se sadržaji, ograničeni kategorijom vremena, u konačnici međusobno isključuju. Na narativnoj razini priča princip najočitije funkcionira u fabularnim raspletima koji okončanje nalaze upravo u drugovrsnoj, zrcalnoj zbilji, u karnevalesknoj viziji svijeta u kojoj su norma i karneval zamijenili svoja mjesta.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija