Pregled bibliografske jedinice broj: 948047
Utjecaj vanjskih sila na kutije za jaja u cestovnom transportu
Utjecaj vanjskih sila na kutije za jaja u cestovnom transportu // XXV Međunarodno savjetovanje Krmiva 2018: Zbornik sažetaka / Modrić, Mario ; Matin, Ana (ur.).
Zagreb: Krmiva, 2018. str. 105-107 (poster, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 948047 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Utjecaj vanjskih sila na kutije za jaja u cestovnom transportu
(The effect of external forces on egg boxes during road transport)
Autori
Galić, Ante ; Filipović, Dubravko ; Kovačev, Igor ; Čopec, Krešimir ; Dejak, Stjepan Goran ; Šic Žlabur, Jana ; Pliestić, Stjepan
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
XXV Međunarodno savjetovanje Krmiva 2018: Zbornik sažetaka
/ Modrić, Mario ; Matin, Ana - Zagreb : Krmiva, 2018, 105-107
Skup
25. međunarodno savjetovanje KRMIVA = 25th international conference KRMIVA
Mjesto i datum
Opatija, Hrvatska, 06.06.2018. - 08.06.2018
Vrsta sudjelovanja
Poster
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
kamion, uspornik, vibracije, ambalaža, jaja
(truck, speed bump, packaging, vibration, eggs)
Sažetak
Kamionski prijevoz uobičajeno se koristi kao najprihvatljiviji način za distribuciju poljoprivredno prehrambenih proizvoda do trgovina. Proizvođači ambalaže trebaju proširiti svoja znanja o mogućim opasnostima (npr. vibracijama) koji se javljaju tijekom prijevoza kako bi im pomogli u konstruiranju i testiranju novih i/ili postojećih ambalažnih jedinica i oblika. Vibracija se javlja kad god se aktivira sustav opruge (npr. masa vozila na svojoj suspenziji – opruga i amortizer). Svako vozilo (kamion, prikolica) ima različite sustave opružne mase koji djeluju zajedno u spregu. To su pneumatici, podvozje i podnica, te ovjes - suspenzija. Oštećenja se obično pojavljuju kao posljedica povećanja vibracija vozila uzrokovanih akceleracijom ambalaže tj. pakiranja proizvoda. Kada je učestalost vibracija težišta transportnog prostora kamiona blizu prirodne frekvencije transportiranog pakiranja, sustav počinje pokazivati stanje "rezonancije", što rezultira velikim vibracijskim silama od kamionskog podvozja preko podnice na proizvod. Ovi razlozi često dovode do oštećenja transportirane robe. Primjeri oštećenja proizvoda vezanih uz vibracije kod isporuke uključuju zamor materijala, mehaničko oštećenje, oštećenje trenjem (struganje), porast statičkog naboja, neželjeno kretanje i pozicija proizvoda u transportno tovarnom prostoru, odvajanje faza i propuštanje tekućina. Na sve navedeno utječe i stanje prometne površine (neravnine, udarne jame, uspornici i dr.). Provedena su istraživanja na prijevozu i distribuciji ambalažiranih kokošjih jaja u gradskim uvjetima (grad Zagreb). Pravilnikom o prometnim znakovima, signalizaciji i opremi na cestama NN14/2011, definirani su pojmovi: umjetne izbočine i uzdignute plohe (čl. 77.) i utvrđene su minimalne i maksimalne dimenzije istih, kao i brzine kretanja vozila preko njih. Na području grada Zagreba postoji desetak konstrukcija i izvedbeno različitih oblika uspornika. Ispitivanja su provedena na uspornicima za brzinu 30 km/h i manju, visine su 75 mm i širine 350 mm, a prostiru su cijelom širinom kolnika. Ispitno vozilo bio je distribucijski kamion zatvorenog transportno tovarnog prostora, nosivosti 2490 kg, ukupne dozvoljene mase vozila i tereta 7490 kg, ukupne duljine 6025 mm, s međuosovinskim razmakom od 3020 mm. Brzina vozila s teretom pri prelasku preko uspornika bila je 10 km/h (2, 8 m/s). Uslijed navedenih kretanja došlo je do vertikalnog pomaka okvira (šasije) vozila, što je rezultiralo i skokovitim pomakom i klizanjem ambalažnih jedinica u transportno tovarnom prostoru vozila. Maksimalni vertikalni pomak prednje osovine iznosio je +84 mm, dok je minimalni vertikalni pomak iznosio -87 mm. Maksimalni vertikalni pomak stražnje osovine iznosio je +209 mm, dok je minimalni vertikalni pomak iznosio -167 mm. Vrijeme trajanja oscilacija pri navedenoj brzini bilo je 2584 ms (milisekunde) tj. 2, 58 sekundi. Osim navedenih načinjena su i istraživanja otpornosti na vertikalne tlačne sile (smjer osi z) tri vrste kutija za 10 jaja napravljenih od kartona – reciklirani papir (KK), polistirena (PS) i ekspandiranog polistirena (EPS). Sila potrebna za lom jaja ovisi o konstrukciji i materijalu izrade kutije. Najbolje rezultate pokazale su kartonske kutije kod kojih je za lom jaja potrebno primijeniti najveću silu. U ispitivanjima uslijed vertikalnog tlačnog kontinuiranog opterećenja kod kartonskih kutija potrebno je primijeniti veće sile za oštećivanje ljuske jaja nego kod kutija od polistirena i ekspandiranog polistirena. Najveće vrijednosti sila potrebnih za lom jaja zabilježene su kod kartonskih kutija u iznosu od 541, 71 N, dok su kod kutija od ekspandiranog polistirena te sile bile u prosjeku manje za 6, 26% a kod polistirenskih kutija manje za 23, 83%. Sama konstrukcija kartonskih kutija omogućava da se sile koje vertikalno djeluju na kutiju prenose putem njene unutarnje strukture i na taj je način smanjen njihov izravan utjecaj na jaja. Na osnovu dobivenih rezultata, kartonske kutije su zbog svoje konstrukcije najpovoljnije za etažno slaganje punih kutija. U ispitivanjima kutija kontinuiranim opterećenjem pomaka od 10 mm u vertikalnom smjeru kod kartonske je ambalaže potrebna veća sila nego kod ostale dvije vrste ambalaže da bi se ona utisnula za 10 mm. Za razliku od ispitivanja kontinuiranog opterećenja na kutije do puknuća ljuske, ispitivanje pomaka tijeska od 10 mm je pokazalo da je za komprimiranje ambalaže od krutog polistirena bila potrebna veća sila od one potrebne da se komprimira ambalaža od ekspandiranog polistirena. Razlog manje potrebne sile za komprimiranje od 10 mm ambalaže od ekspandiranog polistirena u odnosu na ambalažu od krutog polistirena je u konstrukciji ambalaže. Ambalaža od krutog polistirena pruža velik otpor prodiranju odmah na početku kontinuiranog opterećenja, sila se prenosi na okomite stošce koji preuzimaju opterećenje, te prilikom komprimiranja od 10 mm pruža zadovoljavajući otpor. Kod vertikalnog pomaka od 10 mm, kod svih vrsta kutija bi došlo do djelomičnog oštećenja jaja. Temeljem provedenih istraživanja može se zaključiti da na kvalitetu ambalažiranih kokošjih jaja u gradskoj distribuciji značajan utjecaj imaju brzina vozila, oblik uspornika, kao i vrsta materijala kutija za jaja. Također je i na najkraćim relacijama distribucije potrebno pravilno učvrstiti ambalažne jedinice (palete tereta) u transportno tovarnom prostoru vozila.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Poljoprivreda (agronomija)
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Agronomski fakultet, Zagreb
Profili:
Igor Kovačev
(autor)
Krešimir Čopec
(autor)
Stjepan Pliestić
(autor)
Ante Galić
(autor)
Jana Šic Žlabur
(autor)
Dubravko Filipović
(autor)