Pregled bibliografske jedinice broj: 946694
Interkulturalne odrednice dvojezičnog obrazovanja
Interkulturalne odrednice dvojezičnog obrazovanja, 2017., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 946694 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Interkulturalne odrednice dvojezičnog obrazovanja
(Intercultural determinations of bilingual education)
Autori
Ivanković, Iva
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Filozofski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
23.05
Godina
2017
Stranica
257
Mentor
Kuvač Kraljević, Jelena
Ključne riječi
dvojezičnost, dvojezično obrazovanje, interkulturalizam, interkulturalna osjetljivost, interkulturalna kompetencija
(bilingualism, bilingual education, interculturalism, intercultural sensitivity, intercultural competence)
Sažetak
Danas u svijetu postoje brojni modeli dvojezične nastave potkrijepljeni praktičnim pedagoškim i didaktičkim teorijama. Jezična i komunikacijska kompetencija osim većih mogućnosti ostvarenja interkulturalnoga kontakta omogućuju dvojezičnim govornicima i bržu kulturalnu prilagodljivost. U ovome se radu nastojala utvrditi razlika u poznavanju temeljnih obilježja interkulturalizma i razini interkulturalne osjetljivosti između dvojezičnih i jednojezičnih učenika polaznika gimnazija u Republici Hrvatskoj te odrediti usmjerenost mišljenja učenika o kompetencijama koje se razvijaju interkulturalnim odgojem i obrazovanjem kao i razlike u tim mišljenjima s obzirom na dvojezični status i vrstu dvojezičnosti, spol, dob i interkulturalni kontakt učenika. U teorijskome dijelu rada tematski se razmatraju sljedeća područja: dvojezičnost, vrste dvojezičnosti, dvojezično obrazovanje i tipologija dvojezičnoga obrazovanja prema Bakeru, pristupi dvojezičnome obrazovanju u Hrvatskoj, interkulturalizam, interkulturalna komunikacija, interkulturalna kompetencija, interkulturalna osjetljivost, interkulturalni identitet te usmjerenost hrvatske obrazovne politike na razvoj višejezične i interkulturalne kompetencije. Dobivenim rezultatima ispitivanja razlika između navedenih skupina učenika u poznavanju temeljnih obilježja interkulturalizma, koja obuhvaćaju poznavanje pojma „interkulturalizam“, cilj interkulturalnoga odgoja i obrazovanja te „vrijednosti“ koje se takvim obrazovanjem promiču, potvrdila se pretpostavljena statistički značajna razlika između učenika polaznika dvojezičnih modela obrazovanja učenika polaznika redovitih gimnazijskih programa u dvije varijable: poznavanje pojma „interkulturalizam“ te „vrijednosti“ koje se interkulturalnim odgojem i obrazovanjem promiču. Međutim, dobivenim rezultatima nije se potvrdila pretpostavljena statistički značajna razlika između dvojezičnih i jednojezičnih učenika kao ni između učenika različitoga tipa dvojezičnosti u razini interkulturalne osjetljivosti. Zaključeno je kako učenici triju ispitivanih skupina posjeduju pozitivna mišljenja o kompetencijama koje se razvijaju putem interkulturalnoga odgoja i obrazovanja te je utvrđena statistički značajna razlika u spomenutim mišljenjima s obzirom na spol učenika i to u sve tri skupine ispitanika. Dobiveni rezultati mogu doprinijeti u promišljanju i izradi smjernica za kvalitetniji interkulturalni odgoj i obrazovanje na srednjoškolskoj razini, kao i u unapređenju postojećih modela dvojezičnoga obrazovanja u Hrvatskoj.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija, Interdisciplinarne društvene znanosti
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb