Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 930391

Isusov samopredstavljajuće-teofanijski »Ja sam« u Mk 6, 50 ; Mt 14, 27 ; Iv 6, 20 ; 18, 5-6


Čatić Ivica - Andelfinger Ivan
Isusov samopredstavljajuće-teofanijski »Ja sam« u Mk 6, 50 ; Mt 14, 27 ; Iv 6, 20 ; 18, 5-6 // Diacovensia : teološki prilozi, 24 (2016), 1; 153-193 (domaća recenzija, članak, znanstveni)


CROSBI ID: 930391 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Isusov samopredstavljajuće-teofanijski »Ja sam« u Mk 6, 50 ; Mt 14, 27 ; Iv 6, 20 ; 18, 5-6
(JESUS’ SELF-PRESENTING – THEOPHANIC »I AM HE/IT IS I« IN MK 6:50 ; MT 14:27 ; JN 6:20 ; 18:5-6)

Autori
Čatić Ivica - Andelfinger Ivan

Izvornik
Diacovensia : teološki prilozi (1330-2655) 24 (2016), 1; 153-193

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni

Ključne riječi
Biblija, Novi zavjet, Božje ime, formula Ja sam, teofanijski kontekst, povijesno-spasenjska funkcija
(Bible, New Testament, God’s name, »I am he/It is I« formula, theophanic context, the historical-salvific function)

Sažetak
Autori u članku analiziraju Isusove ἐγώ εἰμί (egō eimi) izričaje izgovorene prilikom njegova hoda po moru (usp. Mk 6, 50 ; Mt 14, 27 ; Iv 6, 20), te prilikom uhićenja u (Getsemanskom) vrtu (usp. Iv 18, 5-6). Dok u biblijskom grčkom jeziku postoji samo jedan oblik ἐγώ εἰμί (egō eimi) izričaja, u hrvatskom jeziku moguća su dva različita prijevoda sa sličnim značenjem: »Ja sam« (nenaglašeni) i »Ja jesam« (naglašeni) oblik. Glagolski oblik ἐγώ εἰμί (egō eimi), koji pronalazimo u Mk 6, 50 ; Mt 14, 27 ; Iv 6, 20 ; 18, 5-6, i koji na hrvatski jezik prevodimo na nenaglašeni način (Ja sam), vrši dvostruku funkciju u rečenici: samopredstavljajuću, kojom se Isus predstavlja sugovornicima kao i svaka druga osoba, i starozavjetno teofanijsku, kojom se revelacijske riječi i radnje, koje je nekad u povijesti Izraela činio Jahve, sada očituju u Isusu: što je u Starom zavjetu činio Otac, u Novom zavjetu čini Sin. Isusova ἐγώ εἰμί (egō eimi) formula s dvostrukim značenjem upućuje nas na sveto ime Božje »Ja jesam« (usp. Izl 3, 14 ; Hoš 1, 9 ; Pnz 32, 39 ; Iz 41, 4 ; 43, 10.13.25 ; 45, 18-19 ; 46, 4 ; 48, 12 ; 51, 12 ; 52, 6), kojim je Jahve izveo izabrani narod iz egipatskoga i babilonskoga sužanjstva. Kada Isus izgovara svoje »Ja sam« formule, on zapravo nastavlja i ispunja njihovu povijesno- spasenjsku funkciju. Kao što je Otac u Starom zavjetu, prilikom izgovaranja svojih »Ja jesam« formula, izveo izabrani narod iz Egipta i Babilona, te porazio faraona i babilonskoga kralja, tako će Sin u Novom zavjetu spasiti novi, izabrani narod, uvesti ga u novu obećanu zemlju, te poraziti Sotonu. Iako se Isus, prilikom izgovaranja svojih »Ja sam« formula, očituje kao teofanijski ratnik i kralj, koji sebi podvrgava demonske sile i sile kaosa, on je i trpeći Sluga Jahvin. Da bi Sotonino kraljevstvo bilo u potpunosti uništeno, i da bi novi izabrani narod odveo u novu obećanu zemlju, kraljevstvo Božje, Isus mora predati samoga sebe. On na taj način dovršava i ispunja povijesno-spasenjsku funkciju starozavjetnih »Ja sam/ Ja jesam« formula, jednom zauvijek, u smrti na križu (usp. Mk 14, 62 ; 15, 39 ; Mt 27, 54 ; Iv 8, 28 ; 13, 19).

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Teologija



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Katolički bogoslovni fakultet, Đakovo

Profili:

Avatar Url Ivica Čatić (autor)

Poveznice na cjeloviti tekst rada:

Pristup cjelovitom tekstu rada hrcak.srce.hr

Citiraj ovu publikaciju:

Čatić Ivica - Andelfinger Ivan
Isusov samopredstavljajuće-teofanijski »Ja sam« u Mk 6, 50 ; Mt 14, 27 ; Iv 6, 20 ; 18, 5-6 // Diacovensia : teološki prilozi, 24 (2016), 1; 153-193 (domaća recenzija, članak, znanstveni)
Čatić Ivica - Andelfinger Ivan (2016) Isusov samopredstavljajuće-teofanijski »Ja sam« u Mk 6, 50 ; Mt 14, 27 ; Iv 6, 20 ; 18, 5-6. Diacovensia : teološki prilozi, 24 (1), 153-193.
@article{article, year = {2016}, pages = {153-193}, keywords = {Biblija, Novi zavjet, Bo\v{z}je ime, formula Ja sam, teofanijski kontekst, povijesno-spasenjska funkcija}, journal = {Diacovensia : teolo\v{s}ki prilozi}, volume = {24}, number = {1}, issn = {1330-2655}, title = {Isusov samopredstavljaju\'{c}e-teofanijski »Ja sam« u Mk 6, 50 ; Mt 14, 27 ; Iv 6, 20 ; 18, 5-6}, keyword = {Biblija, Novi zavjet, Bo\v{z}je ime, formula Ja sam, teofanijski kontekst, povijesno-spasenjska funkcija} }
@article{article, year = {2016}, pages = {153-193}, keywords = {Bible, New Testament, God’s name, »I am he/It is I« formula, theophanic context, the historical-salvific function}, journal = {Diacovensia : teolo\v{s}ki prilozi}, volume = {24}, number = {1}, issn = {1330-2655}, title = {JESUS’ SELF-PRESENTING – THEOPHANIC »I AM HE/IT IS I« IN MK 6:50 ; MT 14:27 ; JN 6:20 ; 18:5-6}, keyword = {Bible, New Testament, God’s name, »I am he/It is I« formula, theophanic context, the historical-salvific function} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font