Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 929378

Podrška darovitima u visokom obrazovanju - poveznica sa srednjoškolskim obrazovanjem


Judaš, Nenad
Podrška darovitima u visokom obrazovanju - poveznica sa srednjoškolskim obrazovanjem // Konferencija Izazovi u radu s darovitom djecom i mladima : pregled sažetaka
Split, 2018. str. 34-35 (pozvano predavanje, nije recenziran, sažetak, stručni)


CROSBI ID: 929378 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Podrška darovitima u visokom obrazovanju - poveznica sa srednjoškolskim obrazovanjem
(Support to gifted students at the university level - connections to the high-school level)

Autori
Judaš, Nenad

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, stručni

Izvornik
Konferencija Izazovi u radu s darovitom djecom i mladima : pregled sažetaka / - Split, 2018, 34-35

Skup
Konferencija "Izazovi u radu s darovitom djecom i mladima"

Mjesto i datum
Split, Hrvatska, 01.03.2018. - 03.03.2018

Vrsta sudjelovanja
Pozvano predavanje

Vrsta recenzije
Nije recenziran

Ključne riječi
darovitost ; mogućnosti ; sveučilište
(gifted ; opportunities ; university)

Sažetak
Kakva je podrška darovitima u visokom obrazovanju? Ima li je na studiju kemije pri zagrebačkom Prirodoslovno-matematičkom fakultetu? Je li organizirana i postoji li poveznica sa srednjoškolskim obrazovanjem? Darovitost se može definirati kao skup osobina na temelju kojih će pojedinac u jednome ili više područja svoje aktivnosti trajno postizati natprosječne rezultate. Potrebno je razlikovati pojmove darovitost, talent i kreativnost jer će to omogućiti bolje prepoznavanje pojedinaca. Uspješnost u prepoznavanju doprinijet će povećanju kvalitete odgojno-obrazovnog procesa i boljem razvoju potencijala pojedinaca. Iako su navedene sposobnosti karakteristika manjeg broja pojedinaca, nužno im je posvetiti potrebnu pažnju. Razvoj društva izravno ovisi o mjeri u kojoj daroviti ostvaruju svoje potencijale. Stoga valja osigurati da daroviti ne ostanu nezapaženi i poticati one koji nisu bili motivirani za razvoj svojih sposobnosti da ih razviju. Takvo što trebao bi, u cijeloj svojoj vertikali, pružati školski sustav. Zakonska podloga postoji, ali ne može se reći da postoji organizirani mehanizam prepoznavanja darovitih i usmjeravanja daljnjeg razvoja njihovih potencijala. To nije dobro, a cijena koju društvo plaća gubeći darovite prevelika je i dugoročno kobna. Fakultetska dob prekasno je vrijeme za prepoznavanje darovitosti, stoga mora postojati poveznica s ranijim fazama školovanja. Za područje kemije (i srodnih predmeta) takva poveznica može biti sustav učeničkih natjecanja, a njemu se može pridružiti programske aktivnosti koje povremeno pružaju fakulteti i strukovna društva. Nužno je poraditi na povećavanju suradnje fakulteta i škola, jer su daroviti često nezadovoljni dnevnim školskim sadržajima što često dovodi do frustracije i zatomljivanja potencijala. Raniji početak osigurava veći broj sati prakse, a više prakse osigurava postizanje veće kvalitete. Bez prakse, darovita osoba vjerojatno neće postati uspješna u odrasloj dobi. Najveća vjerojatnost za uspjeh ostvaruje se kada pojedinac interese iz djetinjstva uspije pretvoriti u svoj posao u odrasloj dobi. Dakle, darovite valja prepoznati u čim ranijoj dobi i stalno im pružati priliku da ostvaruju svoje potencijale. U području kemije se pred dvadesetak godina počeo razvijati neformalni sustav pomoći darovitima. Tada su neki članovi Kemijskog odsjeka pružili priliku motiviranim 15-godišnjacima da u fakultetskim uvjetima počnu ostvarivati svoje potencijale. Laboratorijska atmosfera stalno ih je poticala na samostalno promišljanje i aktivnost, a iskusili su timski rad i radili na stvarnim istraživačkim projektima. Posebna pažnja posvećena je razvoju ličnosti u cjelini, a ne samo razvoju određenih sposobnosti. U proteklih 20 godina značajan broj takvih pojedinaca prošao je kroz laboratorije Kemijskog odsjeka, a danas u punoj mjeri ostvaruju svoje potencijale. Na žalost, to je još uvijek nesustavna aktivnost, koja ovisi o dobroj volji, upornosti i spremnosti na odricanje manjeg broja pojedinaca. Naš školski sustav uopće ne raspolaže podatcima o broju darovite djece u našim osnovnim i srednjim školama. Ipak, osviještenost o potrebnim promjenama sve je veća pa je 2014. godine donesen novi Pravilnik kojim se uređuje rad s darovitim učenicima u osnovnoj i srednjoj školi. Poboljšanje rada u području obrazovanja i brige za darovite ne ovisi o jednom čimbeniku, već o suradnji obrazovne politike, praktičara, znanstvenika i roditelja. Nužno je osigurati profesionalno usavršavanje nastavnika i drugih stručnjaka u tom području i posvetiti pažnju programima i aktivnostima koje dokazano imaju pozitivan učinak na razvijanje darovitosti. Potrebno je kontinuirano prepoznavanje darovitih učenika, osiguravanje posebnih programa, materijala, prostora i načina rada. Roditelji trebaju biti upoznati sa značajkama darovitosti, kako bi bili sposobni potražiti pomoć i utjecati na razvoj svog darovitog djeteta. Lokalne zajednice trebaju osvijestiti važnost razvoja pozitivnog stava prema darovitim učenicima te im otvoriti put za uključenje u različite državne i međunarodne programe za darovite učenike, ali i osigurati financijsku potporu te poticati lokalne udruge ili institucije koje se bave nekim od specifičnih područja. Razvijanje ukupne svijesti o značaju darovitosti nužno je, kao i kontinuirani rad na razvoju modernog i multidisciplinaran sustava prepoznavanja i poticanja darovitih.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Kemija

Napomena
Rad je napisan na temelju osobnog iskustva u radu s darovitima.



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Prirodoslovno-matematički fakultet, Zagreb

Profili:

Avatar Url Nenad Judaš (autor)

Poveznice na cjeloviti tekst rada:

ci-sdz.hr

Citiraj ovu publikaciju:

Judaš, Nenad
Podrška darovitima u visokom obrazovanju - poveznica sa srednjoškolskim obrazovanjem // Konferencija Izazovi u radu s darovitom djecom i mladima : pregled sažetaka
Split, 2018. str. 34-35 (pozvano predavanje, nije recenziran, sažetak, stručni)
Judaš, N. (2018) Podrška darovitima u visokom obrazovanju - poveznica sa srednjoškolskim obrazovanjem. U: Konferencija Izazovi u radu s darovitom djecom i mladima : pregled sažetaka.
@article{article, author = {Juda\v{s}, Nenad}, year = {2018}, pages = {34-35}, keywords = {darovitost, mogu\'{c}nosti, sveu\v{c}ili\v{s}te}, title = {Podr\v{s}ka darovitima u visokom obrazovanju - poveznica sa srednjo\v{s}kolskim obrazovanjem}, keyword = {darovitost, mogu\'{c}nosti, sveu\v{c}ili\v{s}te}, publisherplace = {Split, Hrvatska} }
@article{article, author = {Juda\v{s}, Nenad}, year = {2018}, pages = {34-35}, keywords = {gifted, opportunities, university}, title = {Support to gifted students at the university level - connections to the high-school level}, keyword = {gifted, opportunities, university}, publisherplace = {Split, Hrvatska} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font