Pregled bibliografske jedinice broj: 915644
Neki demografski, socioekonomski i osobni korelati sklonosti impulzivnom kupovanju
Neki demografski, socioekonomski i osobni korelati sklonosti impulzivnom kupovanju, 2017., diplomski rad, diplomski, Odjel za psihologiju, Zadar
CROSBI ID: 915644 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Neki demografski, socioekonomski i osobni korelati sklonosti impulzivnom kupovanju
(Some demographic, socioeconomic and personal correlates of impulse buying tendency)
Autori
Ivnik, Magdalena
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Odjel za psihologiju
Mjesto
Zadar
Datum
28.02
Godina
2017
Stranica
56
Mentor
Penezić, Zvjezdan
Ključne riječi
impulzivna kupovina, crte ličnosti, samokontrola, hedonistička kupovna motivacija, uživanje u kupovini
(impulse buying, personality traits, self-control, hedonistic consumption motivation, shopping enjoyment)
Sažetak
Impulzivna kupovina i dalje, nakon dugog niza godina istraživanja, privlači pažnju i zanimanje istraživača. Globalizacija, konzumerizam, tehnološke inovacije i promjena životnog stila dovele su do toga da je impulzivna kupovina ne samo i dalje prisutna, već i da poprima sve veće razmjere. Iako brojna, prijašnja istraživanja nisu dala konkretan odgovor na to koje su sve varijable povezane sa sklonosti impulzivnom kupovanju i u kojoj mjeri, a u Hrvatskoj se impulzivna kupovina niti nije značajnije istraživala. Zbog svega navedenog cilj ovog istraživanja bio je ispitati povezanost sklonosti impulzivnom kupovanju s nekim demografskim, socioekonomskim i osobnim varijablama te utvrditi njihov doprinos objašnjenju sklonosti impulzivnom kupovanju. U istraživanju je sudjelovao 201 sudionik u dobi od 18 do 65 godina, a od mjernih instrumenata korišteni su: Skala sklonosti impulzivnom kupovanju, IPIP skala i Kratka skala samokontrole. Osim toga, prevedene su i validirane Skala traženja promjena (Change Seeking Scale), Skala hedonističke kupovne motivacije (Hedonic Consumption Scale) i Skala uživanja u kupovini (Shopping Enjoyment Scale) budući da do sada nisu bile korištene u Hrvatskoj. Provedenim eksploratornim faktorskim analizama utvrđena je pretpostavljena jednofaktorska struktura Skale traženja promjena, Skale hedonističke kupovne motivacije i Skale uživanja u kupovini. Rezultati istraživanja pokazuju da su impulzivnom kupovanju sklonije osobe koje češće koriste kreditne kartice, češće kupuju online, koje imaju manju razinu samokontrole, savjesnosti i emocionalne stabilnosti te veću razinu ekstraverzije, hedonističke kupovne motivacije i uživanja u kupovini. Ispitivanjem zasebnih relativnih doprinosa pojedinih skupina varijabli objašnjenju sklonosti impulzivnom kupovanju utvrđeno je da su različiti prediktori značajni u objašnjenju kognitivnog (ekstraverzija i hedonistička kupovna motivacija) i emocionalnog aspekta sklonosti impulzivnom kupovanju (emocionalna stabilnost, hedonistička kupovna motivacija i uživanje u kupovini).
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija