Pregled bibliografske jedinice broj: 910789
KOMUNIKACIJSKI POREMEĆAJI - ISKUSTVA I MOGUĆNOSTI
KOMUNIKACIJSKI POREMEĆAJI - ISKUSTVA I MOGUĆNOSTI // Paediatria Croatica, 60 (2016), 1; 160-166 (domaća recenzija, pregledni rad, znanstveni)
CROSBI ID: 910789 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
KOMUNIKACIJSKI POREMEĆAJI - ISKUSTVA I MOGUĆNOSTI
(COMMUNICATION DISORDERS - EXPERIENCES AND POSSIBILITIES)
Autori
Blaži, Draženka
Izvornik
Paediatria Croatica (1330-1403) 60
(2016), 1;
160-166
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, pregledni rad, znanstveni
Ključne riječi
Socijalni (pragmatički) komunikacijski poremećaj ; poremećaj iz spektra autizma ; rana intervencija ; logopedski pristupi
(social (pragmatic) communication disorders ; autism spectrum disorder ; early intervention ; speech and language approaches)
Sažetak
Komunikacijski poremećaji dijagnostička su kategorija koja se u užem smislu odnosi se na teškoće u području pragmatike ili socijalne uporabe jezika i komunikacije, a manifestira se kroz deficite u razumijevanju i slijeđenju socijalnih pravila verbalne i neverbalne komunikacije, deficite u prilagodbi potrebama slušača ili situacije i deficite u slijeđenju pravila konverzacije ili pripovijedanja. Poremećaj iz spektra autizma dio je dijagnostičke kategorije komunikacijskih poremećaja kojeg, uz prisustvo navedenih obilježja, karakterizira i prisustvo stereotipnih, repetitivna obrazaca ponašanja i ograničenih interesa. Cilj: Cilj rada je prikazati teškoće i izazove s kojima se u Republici Hrvatskoj susreće stručna praksa u dijagnosticiranju i tretmanu navedenih poremećaja te iskustva logopedskog rada s komunikacijskim poremećajima, u okviru koncepta rane intervencije. Metode rada: Predočen je pregled parametara za rano uočavanje odstupanja u komunikacijskom i socio-kognitivnom razvoju te pregled postojećeg instrumentarija za logopedsku procjenu postojanja komunikacijskih poremećaja, kao i pregled znanstveno utemeljenih načela logopedskog terapijskog pristupa komunikacijskim poremećajima. Rezultati: Iz istraživanja i kliničkog iskustva predstavljenog u radu vidljivo je da u Republici Hrvatskoj još uvijek rana intervencija kod komunikacijskih poremećaja nije u potpunosti zaživjela zbog nedovoljno ranog uočavanja odstupanja u području komunikacijskog razvoja, nedostatnog broja educiranih logopeda za ranu intervenciju, nedostatne informiranosti o resursima te nedostatnog broja ustanova koje provode programe rane intervencije za djecu s komunikacijskim poremećajima. Zaključci: Postojećim teškoćama postoji alternativa koja podrazumijeva stjecanje vještina ranog uočavanja problema, bolja informiranost o mogućnostima pružanja stručne podrške od razine lokalne zajednice do razine cijele države te umrežavanje stručnjaka različitih profila radi mogućnosti interdisciplinarnog i timskog djelovanja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Logopedija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
Profili:
Draženka Blaži
(autor)